fbpx
Virhevastuu käytetyn auton kaupassa

Virhevastuu käytetyn auton kaupassa

Myyjä vastaa käytetyn auto virheistä luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemmin. Tässä artikkelissa käsitellään tyypillisiä virheitä autojen neste- ja voitelujärjestelmissä, jotka edustavat auton kalleimpia komponentteja eli moottori ja automaattivaihteisto.

Kuluttajansuoja

Mikäli kuluttaja on tyytymätön ostamaansa autoon, niin normaalin myyjäliikkelle reklamoinnin lisäksi kuluttaja voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Mikäli sovittelu ei tuota tulosta asia etenee kuluttajariitalautakuntaan, joka voi antaa asiassa oman suosituksensa asian ratkaisemiseksi. Huomaa kuluttajariitalautakunta ei ole tuomioistuin, vaan antaa suosituksia asian ratkaisemiseksi. Käytäntönä on kuitenkin ollut, että harvemmin asia etenee oikeuteen, koska lautakunta pyrkii olemaan objektiivinen ja käyttää asiantuntijoita lausunnon antajina.

Kuluttajariitalautakunta esimerkiksi olettaa moottorin olevan kestävin osa autossa ja sen arvioidaan kestävän koko auton oletetun eliniän eli 250-300 000 km. 

Automaattivaihteistolle samainen lautakunta on antanut näkemyksensä, että sen tulisi kestää 200 000 km.

  • Turbo:  200 tkm
  • Jäähdytysjärjestelmä: 150 tkm
  • Pakokaasujärjestelmä: 200 tkm
  • Polttoainejärjestelmä: 150 tkm

Kalleimmat komponentit moottori ja vaihteisto

Nykymoottorit ovat kehittyneet valtavasti, sillä uutena ja puhtaana, ne ovat suorituskykyisiä sekä kuluttavat vähän polttoainetta. Optimaalisesti toimivan tekniikkansa avulla lisäksi ne lähtökohtaisesti tuottavat vähän päästöjä ilmakehään.

Todellisuus on se, että nykymoottori menettää parhaat puristuspaineensa ja tehokkuutensa muutaman tuhannen ajokilometrin aikana. Pitkien huoltovälien ja minimaalisen huoltamisen vuoksi moottoreita vaihdetaan huolestuttavan aikaisin. Lähtökohtaisesti jokainen vaihtoauto on sisäisesti likaantunut ja menettänyt parhaan toimintakykynsä. Ne eivät ole rikki, mutta myyjä ottaa suuren virhevastuun kontolleen tekemättä asialle mitään ennen myyntiä.

Automaattivaihteistolle tehdään autoalan tutkimusten mukaan keskimäärin korjauksia n. 120 000 km kohdalla. Saman tutkimuksen mukaan automaattivaihteistoöljy on keskimäärin loppuun kulunut 70 000 km kohdalla. Toisin sanoen, automaattivaihteisto on sisäisesti likainen 70 000 kohdalla ja voiteluöljy loppuun kulunut. 90% automaattivaihteistojen toimintahäiriöistä johtuu öljyn loppuun kulumisesta ja sisäisestä likaantumisesta. 

Kuluttajaviraston kanta, että automaattivaihteiston tulisi kestää 200 000 kilometriä on oikeastaan alimitoitettu. Riittävällä huolenpidolla, kuten BG Automaattivaihteistohuolto vaihteisto kestää helposti 200 000 km. Riittämättömällä huollolla joudutaan tekemään korjauksia helposti alle 150 000 km.

Virhevastuun minimointi; katsaus tekniikkaan

Moottori tarvitsee optimaaliset puristuspaineet ja riittävän puhtaan palotilan sekä varmistuksen siitä, että se pysyisi puhtaampana seuraavan huoltovälin ajan. 

BG Performance huolto puhdistaa voitelujärjestelmän ja palauttaa puristuspaineet. Palotilan ja suuttimien karstanpoistolla päästään vaikuttamaan polttoaineen kulutukseen ja likaantumiskierteeseen. 

Lähes jokainen automaattivaihteisto tyypillisesti tarvitsee puhdistushuollon (9/10)

BG Automaattivaihteistohuolto puhdistaa sisäiset toiminnalliset komponentit ja vaihtaa korkealaatuisen automaattivaihteistoöljyn. Se palauttaa optimaalisen vaihtamisen ja tarjoaa luotettavaa ajoa seuraavaan huoltoon asti.

Jäähdytinneste ja sen ph-arvo on yksi kriittinen elementti. Vain pienehkö ph-arvon pudotus tekee jäähdytinnesteestä agressiivisen hapokasta ja se alkaa aiheuttaa korroosiota ja ennen pitkää vuotoja.

BG Super Cool on jäähdytinesteen tehostamiseen tarkoitettu huoltotuote. Ehkä kaikkia järjestelmiä ei voida huoltaa, mutta lisäämällä BG Super Cool vanhan nesteen sekaan, voidaan palauttaa jäähdytinnesteen ph-arvo ja eliminoida agressiiviset hapot. Se pysäyttää haitallisen tapahtumaketjun, joka tulee johtamaan kalliiseen remonttiin.

Öljyä kuluttava vaihto-auto

Öljyä kuluttavat vaihto-autot, ja niiden sisäänosto arveluttaa vaihtoautokauppiaita. Markkinoilla on tunnetusti suuri määrä paljon öljyä kuluttavia automalleja.

BG Dynaaminen moottorin kunnostushuolto varmistaa, että moottori ja polttoainejärjestelmä on lähes tehdaspuhdas. Se on monien merkkiliikkeiden ja korjaamoiden valinta öljyn kulutusongelmaisiin autoihin. Ehkäpä sen kustannus voidaan huomioida sisäänostohinnassa ja varmistaa, että moottori on puhdas. Riittävän ajoissa tehtynä ja muiden mahdollisten öljyvuotojen poissulkemisella voidaan varmistaa moottorin toimivuus.

BG Suomi on valmis avustamaan teitä vaihto-autojenne virhevastuun pienentämisessä. Voitte löytää lähimmän BG huoltopisteen kätevästä huoltopistehaustamme tai mikäli huollatte autonne itse, voimme avustaa huolto-osastoanne moottoreihin ja automaattivaihteistoihin sekä jäähdytysjärjestelmiin liittyvissä virhevastuissa. Maailmanluokan BG huoltotuotteilla se on ällistyttävän helppoa ja usein kustannustehokasta.

Riitely ja virhevastuiden maksaminen on äärimmäinen keino ja rapauttaa maineenne ja romuttaa vaihtoautokaupan katteenne.

Kannattaa varmistaa tekniikan kestävyys ja panostaa asiakaskokemukseen. Puhtaammin toimiva auto on miellyttävämpi ajaa ja se tarjoaa luotettavampia kilometrejä vuosiksi eteenpäin.