fbpx
Auto ei lämpene; jäähdytin tukossa

Auto ei lämpene; jäähdytin tukossa

Vähennä asiakkaidenne jäähdytinjärjestelmä ongelmia, säästä asiakkaidesi rahaa ja tuota lisää arvoa.

Olet varmaan törmännyt jäähdytinjärjestelmän tukkeutumisongelmiin. Olet saattanut nähdä silikaattipussin hajoamisen tai järjestelmän tukossa valkeasta ryynimäisestä aineesta. Olet varmaankin nähnyt jäähdytysjärjestelmiä, joissa ei ole silikaattipussia ja tukkeutuminen on tapahtunut jokatapauksessa. Mitä tahansa teetkin, älä ota silikaattipussia pois, tekemättä muita toimenpiteitä. Silikaattipussin tehtävä on avustaa silikaattilisäaineistuksen ylläpidossa.

Jäähdytinjärjestelmän tukkeuduttua silikaatilla, joudut todennäköisesti vaihtamaan jäähdyttimen ja lämmityslaitteen kennon sekä huuhtelemaan järjestelmään useaan kertaan. Et halua tehdä sitä, eikä asiakkaasi halua maksaa siitä.

Autonvalmistajat ovat keskittyneet CO2 päästöjen laskemiseen kaikessa tekemisessään. Tämä on realismia ja se koskee myös jäähdytinnesteitä.

Monet Eurooppalaiset autonvalmistajat käyttävät silikaattilisäaineistettuja HOAT jäähdytinesteitä. Aasialaiset valmistajat käyttävät fosfaattilisäaineistettuja lisäaineita. Ota siitä sitten selvää. Keskity pH arvoon. pH 8,2 on useimmiten optimi ja kaikki alle pH 8 on varoittavaa. Käytännössä ikkuna on hyvin kapea, ja useimpien autojen jäähdytinneste on alle hälytysrajan.

Jäähdytinnesteen pH arvo yleensä laskee, eli liiallisen pH arvon nousuun ei tarvitse keskittyä. Sen laskiessa jäähdytinnesteestä tulee hapanta eli se alkaa agressiivisesti syövyttää metallia, kumia ja muovia.

Digitaalinen pH arvon mittauslaite on tarkin tapa tarkastaa jäähdytysnesteen pH-arvo.

VAS G sarjan jäähdytinnesteet

Otetaan esimerkiksi VAS G-sarjan jäähdytinesteet. Tämä sama ideologia pätee muihinkin Eurooppalaisiin merkkeihin.

Valmistaja on käyttänyt G-sarjan jäähdytinnesteissä silikaattilisäaineistusta pääasiallisena korroosion estoaineena jo pitkään. Silikaatti toimii suojaavana lisäaineena, kuten fosfaatti. Se on erityyppinen nopeasti vaikuttava happo, joka suojaa korroosiolta. Se toimii useiden eri metallien, erityisesti alumiinin, kanssa.

G13:ssa on purppuran punainen/violetti väri ja sama poikkeuksellinen jäähdytys- ja jäätymisenestokyky kuin G12++. Suurin ero: se valmistetaan käyttämällä glyseriiniä glykolin sijaan. Valmistajat perustelevat, että glyseriini on vähemmän haitallista ympäristölle kuin glykoli. Toinen on biodieseltuotannon sivutuote, toinen on valmistettu mineraaliöljystä. G13:n valmistuksen arvioidaan tuottavan 11 % pienemmät CO2-päästöt kuin glykolia sisältävän pakkasnesteen. Jäätymissuojan lisäksi G13 sopii erinomaisesti myös jäähdytykseen ja suojaa korroosiolta ja kattilakiveltä.

G13 sisältää joitain silikaattilisäaineita parempaa alumiinisuojausta varten. Tämä on ristiriidassa joidenkin aikaisempien OAT-teknologiaa (Organic Acid Technology) käyttävien spesifikaatioiden kanssa. Silikaattilisäaineet tekevät G13:sta yhteensopivan pitkäaikaiseen käyttöön kaikissa nykyaikaisissa jäähdyttimissä, erityisesti niissä, jotka on valmistettu alumiinista, valuraudasta ja magnesiumseoksista.

Toisaalta G13 ei ole paras valinta vanhoihin jäähdytysjärjestelmiin, joissa on kuparia/messinkiä ja lämmönvaihdin. Se ei toimi hyvin lyijyjuotteen kanssa. Näissä järjestelmissä pitäisi käyttää aikaisempaa G11- tai G12-spesifikaatiota.

Glykolipohjaiset OAT Jäähdytinnesteet

OAT (Organic acid technology) jäähdytinesteet käyttävät lisäaineistuksena fosfaatteja silikaattien sijasta korroosion estoon.

Fosfaatteilla lisäaineistetut glykolipohjaiset jäähdytinnesteet sisältävät edistynyttä estoteknologiaa, joka on erityisesti suunniteltu estämään korroosiota ja jäähdytinnesteen hajoamista. Ne ovat ylivertainen valinta jäöhdytinnesteeksi. 

Voit käyttää korkealaatuista OAT jäähdytinestettämme kaikkiin jäähdytinjärjestelmiin ja varmistaa korkealaatuisemman suojauksen. Tämän lisäksi varastointikustannuksesi laskevat.

Huoltosuositus

Suosittelemme jäähdytinjärjestelmän huoltoa 50 000 km:n tai kahden vuoden välein. Tämän lisäksi suosittelemme varmistamaan jokaisessa huollossa, että jäähdytineste ei ole päässyt heikkenemään.

  • Tarkista PH arvo (8,00 – 8,2)
  • Suosittele jäähdytinjärjestelmän huoltoa 50 000 km välein

Älä tee näitä asioita:

  • Älä lisää hanavettä vajaaseen järjestelmään
  • Älä ota pois silikaattipussia varmistamatta lisäaineistusta
  • Älä jätä värjäytymistä huomiotta

BG Universal Super Cool

Tämä on erikoistuote, jolla voit palauttaa jäähdytinnesteen suojaustason helposti huollon yhteydessä.

BG Universal Super Cool® palauttaa jäähdytysnesteen ensiluokkaiselle suojaustasolle. Tämä jäähdytysnesteen lisäaine tarjoaa erinomaisen suojan kaikille autojen jäähdytysjärjestelmissä käytetyille metalleille.

Siinä on erinomaiset korroosionestoaineet, alhainen sähkönjohtavuus ja vaahtoamisenesto-ominaisuudet ja se on biohajoava käyttämättömässä muodossaan. Se on yhteensopiva bensiini-, diesel- ja hybridiajoneuvojen jäähdytysnesteiden kanssa. Se parantaa kaikkien jäähdytysneiden suojaustasoa.

Se ylittää ASTM 2809 ja ASTM 2570 vaatimukset, joita käytetään ASTM testissä jäähdytinnesteiden standarditesteinä. Lue lisää.