fbpx
Miksi dieselmoottori karstoittuu?

Miksi dieselmoottori karstoittuu?

Voimakkaasti likaantunut dieselmoottorin imusarja. Tuttu näky autokorjaamolla. Mitä asialle voisi tehdä? Lue tämä artikkeli ja katso asioita uudesta vinkkelistä.

Ajoneuvolakiin on vahvistettu presidentin allekirjoituksella 23.3.2023 muutos koskien päästömanipulaatioita. Jatkossa on kiellettyä manipuloida päästöjärjestelmää tai ajaa tieliikenteessä päästömanipuloidulla autolla. Sanktiot ovat tuntuvia, jopa 1000€ kuluttajalle ja jopa 30 000€ liikkeenharjoittajalle.

Dieselmoottorit ovat erityisesti olleet tässä asiassa DPF ja EGR manipulointien vuoksi huomion kohteena. Asianmukaisella ylläpitohuollolla voidaan kontrolloida dieselmoottorin likaantumista, säästää polttoainekuluissa ja nauttia paremmasta ajettavuudesta.

Epätäydellinen palaminen

Dieselpolttoainetta hyödynnetään käyttääksemme se sisältämää energiaa, liikuttaaksemme mäntiä ja niiden liikkeen avulla lopulta itse kulkuvälinettä.

Epätäydellinen palaminen on ei-toivottava ja valitettava tapahtuma poltettaessa polttoaineita, kuten diesel polttoaine.

Epätäydellisen palamisen seurauksena syntyy enemmän ei-toivottavia sivutuotteita, kuten pienhiukkasia (PM). 

PM tarkoittaa hiukkasia (kutsutaan myös hiukkaspäästöiksi): Se on termi ilmassa olevien kiinteiden hiukkasten ja nestepisaroiden sekoitukselle. Jotkut hiukkaset, kuten pöly, lika, noki tai savu, ovat riittävän suuria tai tummia, jotta ne voidaan nähdä paljaalla silmällä.  Toiset ovat niin pieniä, että ne voidaan havaita vain elektronimikroskoopilla.

Pienhiukkaset ilmansaasteena

Diesel moottori on kuuluisa pienhiukkaspäästöistään, kiitos muutaman autovalmistajan.

Dieseleiden pakokaasupäästöt muodostavat yli neljänneksen kaikista vaarallisista ilmansaasteista.  Näistä dieselpäästökomponenteista hiukkaset ovat olleet vakava huolenaihe ihmisten terveydelle, koska niillä on suora ja laaja vaikutus hengityselimiin.  Aiemmin terveydenhuollon ammattilaiset liittivät PM10:n (halkaisija < 10 μm) krooniseen keuhkosairauteen, keuhkosyöpään, influenssaan, astmaan ja lisääntyneeseen kuolleisuuteen.  Viimeaikaiset tieteelliset tutkimukset viittaavat kuitenkin siihen, että nämä korrelaatiot liittyvät läheisemmin hienoihin ja erittäin hienoihin hiukkasiin.

Pitkäaikainen altistuminen nokea sisältävälle kaupunkien ilmansaasteelle lisää sepelvaltimotaudin riskiä.

Dieselmoottorin pakokaasut ovat merkittävä palamisperäisen pienhiukkaspäästöjen aiheuttaja. Dieselin pakokaasut on yhdistetty akuuttiin verisuonten toimintahäiriöön ja lisääntyneeseen veritulppien muodostumiseen. Tämä toimii uskottavana mekaanisena linkkinä aiemmin kuvatun hiukkasmaisen ilmansaasteen ja lisääntyneen sydän- ja verisuonitautien sairastumisen ja kuolleisuuden välillä.

Dieselpolttoaine on tunnettu siitä, että se tuottaa suuria määriä hiukkasia (nokea).  Tämän nokicocktailin säännöllinen polttaminen dieselmoottorissa vaatii veronsa ja jättää palamattomia hiilivetyjä koko imu- ja päästöjärjestelmään.  

Dieselhiukkassuodattimen (DPF) ensisijainen tehtävä on poistaa noki pakokaasusta ja vähentää ilmansaasteita. Nykyiset hiukkasuodattimet pitävät hiukkaset poissa ilmasta entistä tehokkaammin. Mutta mitä voidaan tehdä, jotta ylimääräinen noki ja hiukkaset eivät ylikuormittaisi tai vahingoittaisi itse hiukkassuodatinta?

Moottoriöljyssä olevilla nokihiukkasilla on taipumus kiinnittyä toisiinsa ja muodostaa ketjuja. Nämä ketjut muodostavat suurempia kokonaisuuksia ja johtavat lopulta dieselmoottoriöljyn paksuuntumiseen. Keinotekoisesti paksumpi moottoriöljy voi haitata voitelua ja nostaa käyttölämpötiloja. Korkeampi käyttölämpötila lyhentää moottoriöljyn käyttöikää ja lisää saostumien muodostumista. Jos tätä ilmiötä ei hallita etukäteen, niin se johtaa korkeampiin käyttökustannuksiin, lisää huoltoseisokkeja ja haitallisia päästöjä.

Dieselmoottorin likaantumiskierre

Opimme aiemmin, että nokea muodostuu epätäydellisen palamisen seurauksena. Lisäksi opimme, että nokipartikkelit ketjuuntuvat eli liittyvät toisiinsa ja siten paksuunnuttavat diesel moottoriöljyä. Voit muuten kokeilla tämän ihan itse ennen seuraavaa huoltoa; kokeile dieselmoottorin mittatikkua ja ota pieni näyte moottoriöljyä sormiesi väliin.

Moottoriöljyn paksuuntuminen heikentää voitelua, joka vaarantaa dieselmoottorin luotettavan toiminnan. Oletko koskaan kuullut moottorin ajoitusongelmista? 

Moottoriöljy ei pelkästään paksuunnu, vaan siitä tulee epävakaampaa polttoainekontaminaation myötä. Lähtökohtaisesti moottoriöljyn sallitaan haihtuvan minimissään 11-15% verran, mutta polttoainekontaminaation myötä haihtuminen on voimakkaampaa.

Moottorin huohotusjärjestelmän (PCV) avulla öljynpaineita johdetaan imusarjaan ja uudelleen poltettavaksi palotilaan. 

Enemmän haihtumista tarkoittaa enemmän öljyperäistä materiaa poltettavaksi palotilassa.

Mainitsinko muuten pitkät huoltovälit 20 000 km ja yli?

Kuka tahansa dieselmoottoreita huoltava tuntee imusarjan, EGR-, PCV- JA DPF-järjestelmien likaantumishaasteet. Tämä on tulosta ei-toivottavasta epätäydellisestä palamisesta ja kontrolloimattomasta moottoriöljyn heikkenemisestä.

Tässä on lyhyesti kuvattuna diesel moottorin likaantumissykli.

  1. Epätäydellinen palaminen
  2. Noen muodostuminen öljyn sekaan
  3. Moottoriöljyn paksuuntuminen
  4. Lämmönhallinta ongelmia
  5. Moottoriöljyn heikkeneminen
  6. Enemmän haihtumista ja polttoainekontaminaatiota
  7. Ilma- ja päästöjärjestelmän likaantumista
  8. Korjauspuhdistuksia ja merkittäviä korjauksia

Pääsemme autohuoltoliikkeen tienhaaraan:

Haluammeko yrittää ylläpitää autoja halvalla ja harvaan huoltamalla? Tiedostaen, että jossakin kohtaa on edessä vianhakua, korjaamista, korjauspuhdistamista ja kaiken näköisiä kalliita operaatiota auton kuntoon saattamiseksi.

Toinen vaihtoehto on valita tämän likaantumiskierteen kontrollointi. Jokainen huolto on tärkeä, ja se tulee pitkässä juoksussa omistajalle edullisemmaksi.

Nokipartikkeleita ketjuuntuneina dieselmoottoriöljyssä, x50000 suurennos mikroskoopin avulla

Diesel moottorin huolto-ohjelma

Diesel moottorit eivät näytä likaisilta sisäpinnoiltaan, sanovat monet mekaanikot. He tarkoittavat öljyjärjestelmää ja venttiilikopan aluetta. Silti kaikki ovat tietoisia dieselmoottorien edellä mainituista likaantumishaasteista.

Uudenkaltaisessa kunnossa toimivat dieselmoottorit selviävät pienhiukkasista.  Päästöjärjestelmälaitteet on suunniteltu keräämään ylimääräiset hiukkaset ja polttamaan ne pois. Tämä järjestelmä toimii hyvin optimaalisissa olosuhteissa, mutta usein muuttujat ovat sitä vastaan.

Ajo-olosuhteet, epätäydellinen palaminen, yli pitkät huoltovälit, moottoriöljyn heikkeneminen ja ajotottumukset vaikuttavat kaikki noen kertymiseen. On monia muuttujia, jotka on otettava huomioon, kun tarkastellaan dieselmoottoreiden hiukkasia ja nokea, mutta noki on ennen kaikkea epätäydellisen palamisen lopputuote.

Pelkkä öljynvaihto ei ole oikeastaan huolto, se on vain öljyvaihto.

Dieselmoottorin huolto on todella yksinkertaista, se tarvitsee vain kolmea asiaa: ilmaa, polttoainetta ja puristusta. Puristukset jäävät kuitenkin usein huomiotta ja ne ovat yleensä heikentyneet dieselmoottoreissa, joissa on korkeat käyttötunnit. Dieselmoottorin käytön kannalta on välttämätöntä varmistaa, että moottorissa on huippupaineet. BG EPR® on suunniteltu puhdistamaan männänrenkaat turvallisesti niiden vapauttamiseksi ja puristuksen palauttamiseksi.

BG DOC kontrolloi nokipartikkelien ketjuuntumista, x50000 suurennos mikroskoopin avulla

Uusin dieselmoottoriöljyn kemian teknologia ovat nokea torjuvat dispersantit.  Osa tästä tekniikasta löytyy uusimmista dieselmoottoriöljyluokista. BG Diesel Conditioner ( BG DOC 112 & 11232) on varustettu samanlaisella patentoidulla noentorjuntakemikaalien sekoituksella, mutta se käyttää myös ainutlaatuista Soot Scatter™ -tekniikkaa. Pohjimmiltaan tämä kemia varmistaa, että noen ketjuuntuminen voidaan estää ennen kuin öljy on ylikuormittunut. Sen tehtävä on pitää nokipartikkelit erillään ja vähentää nokipartikkelien ketjuuntumista. Näin voidaan suojata moottoriöljyä ja auttaa estämään moottoriöljyn heikentymistä. BG DOC on ainutlaatuinen huoltotuote, joka parantaa merkittävästi kaluston suojausta huoltovälin aikana.

Viimeinen osa huoltoa on epätäydellisen palamisen kontrollointi. BG PD 15 on uusin ja tehokkain diesel polttoainejärjestelmän tehopuhdistaja. Sen avulla voimme avustaa puhtaanapidossa ja ennen kaikkea palauttaa dieselsuuttimen optimaalisemman toiminnan.

BG Diesel Performance huolto sisältää todistetusti nämä kaikki kolme edellä mainittua osatekijää. Kerrataanpa vielä:

  • BG EPR® palauttaa puristuspaineet ja poistaa haitallisen noen ja hiilikarstan moottorin voitelujärjestelmästä.
  • BG DOC® suojaa uutta moottoriöljyä polttoainekontaminaatiota vastaan ja kontrolloi nokiongelmaa.
  • BG PD15 tehopuhdistaa diesel polttoainejärjestelmän ja palauttaa optimaalisen poltoaineen kulutuksen ja parhaan mahdollisen palotapahtuman.

PS. Dieselmoottori on luotettava ja taloudellinen moottori, mutta vain puhtaana.