fbpx
Autohuolto: Turbo vuotaa öljyä?

Autohuolto: Turbo vuotaa öljyä?

Nykymoottorit on lähes poikkeuksetta varustettu turboilla. Monissa autoissa niitä on jopa kolmekin kappaletta. Miksi öljyvuotoja löytyy ahtoputkistojen ja välijäähdyttimen liitoksista?

BMW tupla turbo moottori

Autohuollossa useasti huomataan öljyvuotoja ahtoputkistojen ja välijäähdyttimen liitoksissa ja jopa ahtimen kompressorikotelon saumoissa.

Helposti näissä tilanteissa tulee ajatus, että ahdin vuotaa öljyä akselin tiivistyksestä kompressoripuolelle. Ahtimen akselin öljytiivistys on toteutettu männänrengastyyppisillä tiivisterenkailla.

Tämäntyyppinen tiivistysratkaisu on erittäin pitävä edellyttäen että;

  • ahtimen laakerointi on kunnossa (päittäisvälys max n.0,4mm)
  • ilmansuodatin ei ole tukossa ja imuputkisto on kunnossa
  • öljyn paluulinja ahtimelta on hyvin virtaava
  • kampikammion paine on normaalilla tasolla

Ahtimeen syötettävän öljyn helpoin reitti on kulkea laakeroinnista painovoimaisesti öljynpaluulinjaan ja sieltä kampikammion öljypohjaan. Lyhyesti voidaan todeta, että normaalikuntoisessa ajoneuvossa, ehjällä laakeroinnilla varustettu ahdin ei voi vuotaa moottoriöljyä kompressorikoteloon ja ahtoputkistoon.

Mistä ahtojärjestelmästä löytyvä öljy sitten tulee?

Yksiselitteinen syy on öljyn kulkeutumisessa, eli öljy ei pysy siellä mihin se autohuollossa kaadetaan.

Moottoriöljyt valmistetaan yleisesti API:n ja ACEA:n standardien mukaan, joissa määritetään öljyjen minimivaatimukset ja eri ominaisuuksien sallitut rajat. Nykyiset standardit sallivat moottoriöljyille jopa 11% – 15%:n haihtuman! Näin suuri haihtuma vaikuttaa merkittävästi kulkeutuvan öljyn määrään. 

Mikäli öljyyn kulkeutuu ohivuodon seurauksena polttoainetta, niin se tekee öljystä epävakaampaa eli se lisää haihtumista. Potentiaalinen haihtuminen on joka tapauksessa merkittävämpää kuin ihanneolosuhteissa.

Moottoriöljyn haitallinen kulkeutuminen moottorissa

Moottoriöljyn lämmetessä alkaa kampikammioon muodostua öljyhöyryä, jota ohjataan huohotinjärjestelmään. Lämmin öljyhöyry purkautuu huohottimesta kampikammion paineen vaikutuksesta putkistoa pitkin ilmansuodattimen ja ahtimen väliseen imuputkistoon.

Viileän imuilman vaikutuksesta öljyhöyry jäähtyy ja tiivistyy takaisin öljymäiseen olomuotoon. Ahdin imee imuilman mukana tätä öljyä ja toimittaa sitä edelleen ahtoputkistoon, välijäähdyttimeen ja koko imu/ ahtojärjestelmään. 

Öljyn kulkeutuminen aiheuttaa ajoneuvoihin monia, korjaamoille tuttuja, korjausta vaativia ongelmia.

Tyypillisimpänä esimerkkinä öljyn kulkeutumisesta ovat likaantuneet egr:n komponentit, jumittava ahtimen johdesiivikko ja hiukkassuodatin, sekä muut moottorin toimintaan vaikuttavat karstaantuneet komponentit.

Miksi tunnetut öljyjen valmistajat eivät tuota merkittävästi vähemmän haihtuvaa öljyä?

Syy ei suinkaan ole osaamisessa tai tuotannon resursseissa. Suurin syy on taloudellinen menestys, nämä yritykset elävät ja kasvavat öljyn valmistamisen ja myymisen välisestä katteesta. Vähemmän haihtuvan öljyn valmistaminen on selvästi kalliimpaa. Standardi on autoalan yhteinen kompromissi. 

Miksi tehdä parempaa kuin standardi vaatii, vaikka teknisessä mielessä se olisikin hyvin tarpeellista?

Onko tällainen toiminta oikein auton omistajaa kohtaan? Ei tietenkään, mutta se on tilanne. Kiinnostava kysymys on, mitä me voisimme tehdä asialle?

Mikäli on mahdollista ylläpitää moottorin suorituskyky uudenkaltaisena, voidaan suojata turboa. Harkitse näitä asioita, kun haluat tarjota parempaa suojaa turbolle.

  • Männän renkaiden toimintakyky
  • Optimaalinen öljyvoitelu
  • Optimaalinen palotapahtuma

Yksinkertaisesti sanottuna BG Performance huolto on tällainen huoltoratkaisu.

Juha-Matti Riikonen

Kirjoittajalla on yli 30 vuoden kokemus rata-autoilusta ja kilpa-autojen rakentamisesta. Jussi on toiminut korjaamoalan jälkimarkkinassa vuodesta 2006 ja BG tuotteiden parissa 10 vuoden ajan.