Autohuolto 2023: Korjaaminen vai ylläpito?

Autohuolto 2023: Korjaaminen vai ylläpito?

Merkkiliikkeessä ja vapaalla autokorjaamolla yleinen huoltoarki halvaantuu odottamattomien korjausten seurauksena. Lukuaika 5 min.


Tässä jutussa keskitytään autohuoltoon verrattuna korjauksiin, siis sellaisiin jotka voisimme välttää paremman ylläpitohuollon avulla.

Tiedätkö millainen suhde teidän päivittäisistä töistä on korjaamisella ja huolloilla? Mitä suurempi osuus on korjauksia sitä jännittävämpää ja yllättävämpiä käänteitä teidän arkeenne mahtuu. 

Liian paljon korjaustyötä vaikuttaa kannattavuuteen ja asiakastyytyväisyyteen. Miten teillä pyritään vaikuttamaan tähän asiaan?

Korjausten vaikutus kannattavuuteen

Korjaaminen vaikuttaa kannattavuuteen ja kassavirtaan (takuu työt oma lukunsa). Korjaamiseen liittyy ennalta arvaamattomia tekijöitä, kuten:

  • Mekaanikkojen vähäinen kokemus eri korjauksista
  • Työvälineiden puute
  • Inhimillinen virhe korjauksissa
  • Vanhemmat autot, erilaisine ongelmineen

Lisätyöt yleensä uppoaa alkuperäiseen työn kustannusarvioon. Kuluttajalle annettu kustannusarvio ei saa asetuksen mukaan ylittää yli 15% alkuperäisestä kustannusarviosta.  

Lähtökohtaisesti nämä korjaukset joko arvioidaan yläkanttiin tai niitä vältellään kokonaan. Lopputulemana on usein tyytymätön asiakas.

No, mitä pitäisi tehdä sitten?

No sehän on säännöllinen ja hyvin suoritettu ylläpitohuolto. Tarkoituksena on vähentää tiedossa olevien vikoja aiheuttavien korjausten määrää. – korjaukset syövät kannattavuutta – Keskittymällä ylläpitoon teette oikein asiakkaillenne.

Huoltokorjaamoiden täytyy asettaa ylläpitohuolto ykkösprioriteetiksi. Monet sanovat, että autonvalmistajat määrittelevät huoltovälit ja huollon sisällön. Me sanomme, että se on vain minimi vaatimus. Voimme yhdessä tehdä paremmin. Katso vaikka huolto-ohjekirjan ankarat ajo-olosuhteet osio.

Kuka ohjaa huoltotoimintaanne?

Autonvalmistajat ajavat minimaalisen huollon mallia. Tai ajoivat, ennenkuin siitä tuli epämuodikasta. Autotekniikan kehitys ja moottoreiden sisäinen likaantuminen on ajanut polttomoottorit totaalikiellon partaalle. On eittämättä väärin laiminlyödä tarvittava huolto ja maksattaa kalliit korjaukset asiakkailla. Tämä toimintamalli on taloudellisesti haitallinen myös autohuoltoja tekevän yrityksen kannalta.

Viimeaikoina monet valmistajat ovat tuoneet puhdistus- ja ylläpitotuotteita osaksi huoltoa. Se todistaa, että on todellakin tarve tehdä jotain. Täytyy varmistaa, että käytössä on parhaat ja toimivat ratkaisut.

Korjaukset syövät kannattavuutta

Korjaavat puhdistushuollot lasketaan tässä jutussa korjauksiin, koska paremman ylläpitohuollon avulla olisi voitu välttää tarve korjauspuhdistaa. Katsotaanpa yksi esimerkki; Nykyisen suorasuihkutusmoottori likaannuttavat imusarjan ennennäkemättömällä vauhdilla. Öljyperäistä likakarstaa on kerääntynyt imuventtiileihin, imusarjaan ja palotilaaan bensiini suorasuihkutus moottoreissa jo varsin alhaisilla kilometreillä n. 20 000 – 30 000 km ajon jälkeen.

Tyypillisesti 1200 euron hintainen pähkinäpuhallus operaatio suorasuihkutusmoottorin imukanaviin kestää n. 6-8 tuntia. Asia joka olisi voitu ennaltaehkäistä asianmukaisen ylläpitohuollon avulla. Samalla työajalla voisi tehdä 6-8 BG ylläpitohuoltoa arviolta 2500 – 3500 euroa.

Bruttokate huoltotyöstä liikkuu n. 70-80% paikkeilla ja varaosista n. 35-45% paikkeilla. On helppo ymmärtää, että enemmän laskutettuja työtunteja tarkoittaa enemmän tuottoa.

MEKAANIKON TYÖSUORITEMYYNTI EURKATE EUR
PÄHKINÄPUHALLUS X 1 (6 – 8 h) 1200 EUR300,00?
BG YLLÄPITOHUOLTOJA X 6 (6 – 8 h)2454 EUR1897,80
PERUSHUOLTOJA X 6 (6 – 8 h)1854 EUR1297,80

”Enemmän laskutettuja työtunteja tarkoittaa enemmän tuottoa.”

Lisäksi erinomainen työtuntien tehokkuus voittaa varaosamyynnin bruttokatteen, koska varaosien kustannus ei jousta. Ylläpitohuollon tehokkuus liikkuu jossain 110-150% paikkeilla. Varaosamyynnin bruttokate ei luonnollisesti pääse lähellekään samaa.

Tehokas ylläpitohuolto estää kalliit korjaukset pitkässä juoksussa.

Nyky bensiinimoottorit keräävät likakerrostumia nopeaaan tahtiin. Ja nyky dieselmoottorit likaannuttavat jälkikäsittelylaitteet ja imujärjestelmän, jos asianmukaista ylläpitoa laiminlyödään. Tällainen laiminlyönti johtaa n. 1000 – 2000 euron osienvaihtoon tai korjauspuhdistukseen jossakin n. 30 – 100 000 km paikkeilla.

Ratkaisu on säännöllinen proaktiivinen eettisesti kestävä ylläpitohuolto.

Yksinkertaisesti: Enemmän huollon työlaskutusta BG:n avulla auttaa liiketoimintaanne ja mikä tärkeintä teette oikein omille asiakkaillenne.

Nappaa talteen:

  • Käytätteko huoltotuotteita, jotka on suunniteltu moderneille autoille?
  • Ylläpito on proaktiivista ja siten kontrolloitte kohtaloanne
  • Korjaaminen on reaktiivista ja se johtaa kontrolloimattomaan kierteeseen

BG:llä me keskittymme perusteltaviin, teknisesti välttämättömiin ylläpitohuoltoihin, jotka todistetusti vähentävät ja poistavat tiedossa olevia teknisiä ongelmia. Hyppää BG:n mukaan ja ala tarjota eettisesti kestäviä ylläpitohuoltoja.