fbpx
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja karsta

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja karsta

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on toimiessaan tarpeellinen ja mukava lisä talviautoiluun. Mikäli se lopettaa toimimasta, niin se vaatii usein korjaustoimenpiteitä. Miksi näin tapahtuu ennen pitkää? Lue miksi polttoainekäyttöinen lisälämmitin on sensitiivisempi karstan muodostumiselle.

Lisälämmittimen toiminta

Ajonaikaiset lisälämmittimet tuottavat lisää lämpöä vesikiertoon nopeuttaen moottorin lämpenemistä ja vähentäen kylmän moottorin tuottamia pakokaasupäästöjä. 

Nykyisin tehdasasennetut lisälämmitimet on kytketty lämmittämään ainoastaan auton sisätiloja (EURO 6). Pienellä muutostyöllä ne voidaan useimmiten muuntaa esilämmittämään moottoria. Jälkiasennetut lämmittimet toimivat moottorin esilämmittimenä, joka on parempi erityisesti moottorin kulumista ja kylmäkäynnistyspäästöjä ajatellen.

  1. Ensimmäisenä käynnistyy kiertovesipumppu ja sitten paloilmapuhallin, joka puhaltaa laitteen puhtaaksi vanhoista pakokaasuista tai polttoainehöyryistä pyörimällä noin 15 sekunnin ajan. 
  2. Seuraavaksi hehkutulppa alkaa kuumentua ja paloilmapuhallin lähtee pyörimään uudelleen. 
  3. Hetken kuluttua lämpötilan noustua tarpeeksi polttoainepumppu käynnistyy ja alkaa syöttää polttoainetta höyrystinosaan. Palopesään muodostuu polttoaineilmaseos, joka höyrystyy ja syttyy, kunnes hehkutulppa on kuumentanut sen leimahduspisteeseen. 
  4. Palamistapahtuman alettua polttoainepumppu alkaa pumpata enemmän polttoainetta, paloilmapuhaltimen pyörimisnopeus kasvaa ja palaminen voimistuu palokammiossa. 
  5. Seuraavana pakokanavassa sijaitseva liekkivahti rekisteröi pakokaasujen lämpötilan kohoamisen. Kun edeltä asetettu lämpötilan ohjearvo pakokaasussa on saavutettu, kytkeytyy hehkutulppa pienellä viiveellä pois päältä, jolloin liekki jää palamaan itsenäisesti. 

Tarkasteltaessa lisälämmittimen toiminnan eri vaiheita, niin prosesissa on useita vaiheita, joita karstakertymä haittaa. Hehkutulppa, höyrystinosa ja ilmakanavat kärsivät karstan kertymisestä. Kuten mikä tahansa palotila, niin polttoainekäyttöinen lisälämmitin tarvitsee optimaalisen ilma- ja polttoaineseoksen toimiakseen normaalisti.

Automaattikäyttö karstaa lisälämmitintä lyhyillä ajomatkoilla. Myöskin lisälämmittimen liian lyhyt käyttö vaikuttaa samalla tavalla.*

Miten poistaa lisälämmittimen karstaa?

Olemme saavuttaneet erinomaisia tuloksia BG:n karstaa puhdistavilla polttoaineensekaan kaadettavilla puhdistustuotteilla. 

BG Platinum® 44K® bensiinimoottoreille ja BG PD15 Diesel Fuel System Performance Restoration ovat tankkiin lisättäviä polttoainejärjestelmän ja palotilan karstanpoistoon tarkoitettuja erikoispuhdistustuotteita. Polttoaineen mukana ne kulkeutuvat lisälämmittimeen ja yhdessä palotapahtuman kanssa ne aktivoituvat ja auttavat tuhoamaan sinne kerääntynyttä karstaa.

Niiden avulla polttoainekäyttöinen lisälämmittin pysyy toimintakuntoisena ja huomattavan vähemmän karstaa keräävänä.

A-Katsastus ja katsastajasi.fi asemilla sekä BG kumppanikorjaamoilla ympäri Suomen on tarjolla BG karstanpoistopalvelu. Pääset varaamaan palvelun kätevästi oheisesta linkistä, vaikka autosi katsastus ei olisikaan ajankohtainen.

*(Lähde Lari Ripatti: Polttoainekäyttöisten lisälämmittimien vertailu ja parannuskeinot. Opinnäytetyö Mikkelin Ammattikorkeakoulu)