fbpx
Polttoainesuuttimet ja männänrenkaat ovat avain DPF:n pitkäikäisyyteen

Polttoainesuuttimet ja männänrenkaat ovat avain DPF:n pitkäikäisyyteen

BG Products UK raportoi, kuinka korjaamot voivat auttaa asiakkaita välttämään yleisiä diesel ongelmia ennen kuin on liian myöhäistä.

Useimmat ihmiset eivät ajattele dieselhiukkassuodattimensa olemassaoloa ennen kuin varoitusvalo syttyy kojelautaan. Usein he huomaavat sen DPF:n puhdistamisen tai vaihtamisen kustannuksista. He eivät yleensä tiedä, että sama DPF on jo maksanut heille satoja Euroja lisäpolttoainekustannuksina varoitusvalon syttyessä.

Autoalan johtava tutkimus Massachusetts Institute of Technologyn toimesta, on osoittanut, että regenerointiprosessi kuluttaa jopa 5 prosenttia enemmän polttoainetta.

Pakokaasun vastapaineen lisäys voi maksaa jopa kaksi prosenttia enemmän polttoainetta ja jokaista 3-4 kpa vastapainetta kohden moottori voi menettää yhden prosentin tehoa.

Olemme BG Product:lla tarkastelleet, kuinka voimme vaikuttaa sekä regeneroinnin tiheyteen että kestoon ja sen vaikutukseen polttoaineenkulutukseen. Tämän tutkimuksen validoimiseksi testasimme huoltoja ajoneuvokaluston kanssa. Nämä kalustot käyttävät Crafter-, Transit- ja Astra -autoja sekä vastaavia henkilöautoja.

Ennen kuin tarkastelemme tuloksia, tarkastellaan yksinkertaista mutta tehokasta huoltopalvelua, joka toteutettiin. BG havaitsi, että moottorin kaksi avainaluetta, jotka olivat kriittisiä DPF:n pitkäikäisyyden kannalta, olivat polttoaineen ruiskutussuuttimet ja männänrenkaat.

Noki on huonon palamisen sivutuote. Palava polttoaine vapauttaa nokea.

Osa nokea pääsee DPF:ään, osa huuhtoutuu öljyyn, osa kierrätetään ilmanottoaukon kautta, osa kiinnittyy palotilan sisäpuolelle ja erityisesti polttoainesuuttimeen. Nykyaikaisen polttoainesuuttimen hienoille ruiskusuuttimille kerääntyessään se estää optimaalisen polttoaineen ruiskutuskuvion. Tämä häiriö kriittiseen ruiskutuskuvioon tarkoittaa, että palaminen vaarantuu, mikä lisää nokea. Tämä lisääntynyt noki aiheuttaa lisähaasteita DPF:lle. Nyt sillä on enemmän nokea käsiteltävänä, mikä tarkoittaa, että sen täytyy regeneroida useammin ja käyttää enemmän polttoainetta puhdistumiseen.

Toinen tarkasteltava alue on männänrenkaat. Nykyaikaisissa männänrenkaissa on yleensä vähemmän jännitystä sisäisen kitkan vähentämiseksi. Ajan myötä, kun öljy kiertää, männänrenkaiden taakse jää pieniä kerrostumia renkaan uraan. Näitä saostumia ei poisteta normaalissa öljynvaihdossa, ja ne kiinteytyvät ajan myötä, mikä rajoittaa männänrenkaiden kykyä liikkua ja siten häiritsevät niiden kykyä tiivistää. Tämä aiheuttaa häviön puristuksiin ja mahdollistaa kampikammion kaasujen vuotamisen sylinteriin. Nämä höyryt kuljettavat öljyä, ja kun se palaa, se johtaa metallituhkakertymiin DPF:ään. Tuhka vähentää DPF:n tehokkuutta ja pitkäikäisyyttä. Alentuneet puristuspaineet vaikuttaa myös palamiseen, mikä lisää nokea. Tämä taas johtaa lisääntyneeseen DPF-regenerointiin ja polttoaineenkulutukseen.

Kun lisätään se tosiasia, että ylimääräinen noki haittaa myös suuttimien toimintaa entisestään ja että vastapaineen nousu kuluttaa polttoainetta, voit nähdä kuinka DPF maksaa 100 Euroa polttoaineena, jo paljon ennen varoitusvalon syttymistä. Vakiohuolto ei voi poistaa näitä jäämiä.

Tutkimuksessamme olemme huoltaneet ajoneuvoja käyttämällä polttoaineen ruiskutussuuttimen ja palotilan puhdistusaineita polttoainesäiliöön sekä edistyksellistä huuhtelua männänrenkaiden takaa renkaan toiminnan palauttamiseksi.

Regeneroinnin tiheys ja kesto lyheni.

BG.jpeg

Testi kaluston esimerkeissä suutin ja männänrenkaiden puhdistuspalvelua käyttämällä saavutettiin seuraava:

  • Kunnan huoltopakettiautojen kalusto saavutti yhdeksän prosentin polttoainekulutussäästön ja 90 prosentin vähennyksen DPF-ongelmissa.
  • Erillisessä kokeessa Metropolitan Councilin kanssa he vähensivät kahden Crafterin polttoaineenkulutusta keskimäärin 11 prosenttia.
  • London Hire, joka vuokraa minibusseja Lontoon alueella, vähensi hiukkassuodattimen päästöjä 94 prosenttia.

Tavallisesti odotamme polttoaineenkulutuksen vähenevän noin neljästä viiteen prosenttia parantuneen palamisen ansiosta, joten polttoaineen kulutuksen lisäaleneman oletetaan johtuvan vähentyneestä DPF:n regeneroinnista sekä pakokaasun vastapaineen alenemisesta.

Viesti korjaamo omistajille on, että asiakkaasi eivät halua kalliita laskuja, varsinkaan jos tämä lasku on vältettävissä.

Ironista tässä on se, että kalliin laskun välttäminen säästää itse asiassa myös polttoainetta, joten se on omarahoitusta.

Lainaus alkuperäisestä Garagewire artikkelista.