fbpx
Nykyaikainen bensiinimoottori: Mitä jos?

Nykyaikainen bensiinimoottori: Mitä jos?

Bensiinimoottorin kehitys, jossa on keskitytty laskemaan päästöjä ja alentamaan polttoaineen kulutusta on johtanut merkittävään lisähuolto tarpeeseen. Päästöt on paperilla laskeneet, mutta käytännössä niissä pysyminen on osoittautunut mahdottomaksi tehtäväksi.

Autonvalmistajien liiketoimintamalli, jossa on keskitytty minimaaliseen huoltamiseen on tullut tiensä päähän.

Nykyiset moottorit eivät yksinkertaisesti kestä niihin kohdistettua rasitusta. Moottoririkot ja niistä johtuvat moottori vaihdot ovat lisääntyneet merkittävästi. Kuluttajat, autonmyyjät ja huoltoliikkeet ovat usein riidoissa. Rikkoutuneille moottoreille etsitään maksajia ja kuluttajavirasto pyrkii ottamaan kantaa kuluttajan suojaan.

Valitettavasti pelin säännöt ovat muuttuneet. Olemme venyttäneet tekniikan kestävyyttä ja tuoneet samanaikaisesti paljon teknisiä ratkaisuja päästöjen ja polttoaineen kulutuksen hillitsemiseksi.

Autonvalmistajat ovat pakotettuja teknisiin ratkaisuihin, mutta eivät niinkään vähäiseen huoltamiseen.

Uudet moottoritekniikat, ohuemmat öljyt ja vähäinen huolto on mahdoton yhdistelmä. Kerrataanpa miksi.

1. Uudet Moottoritekniikat

Männänrenkaat ovat ohentuneet vuosi vuodelta. Nykyisin käytetään matalajännitteisiä männänrenkaita, koska kitkaa ja polttoaineen kulutusta on ollut tarpeen pienentää. Niiden taipumuksena on likaantua muutaman tuhannen ajokilometrin aikana. Se aiheuttaa moottorin likaantumisen kierteen ja öljyn kulkeutumisen moottorissa ei-haluttuihin paikkoihin.

Muuttuvan venttiilien ajoituksen avulla pienemmästä suorasuihkutuksella varustetusta moottorista saadaan enemmän tehoa alhaisemmalla kierrosluvulla. Lue: Alhaisempi polttoaineen kulutus ja parempi suorituskyky on tähtäimessä.

Muuttuva venttiilien ajoitus on erittäin sensitiivinen järjestelmä, kun moottori likaantuu.

Ajoituksen ongelmat ja niihin liittyvä vianhaku työllistää korjaamoja, mutta aiheuttaa tarpeettomia laskuja auton omistajille.

Suorasuihkutus ja palotapahtuman optimointi on trendi. Bensiinin suorasuihkutus on peräisin kilpa-autoista ja sen avulla pyritään saamaan enemmän tehoa vähemmällä polttoainemäärällä. Palotapahtumaa eli polttoaineen ja ilman seosta on optimoitu mahdollisimman täydelliseksi. Parhaimmillaan uusi 1 litran bensiinimoottori onkin varsin terävä liikkeelle lähdössä, mutta alkaa nopeasti menettää parhaan terävyytensä.

Suorasuihkutusmoottorit likaantuvat muutaman tuhannen ajokilometrin aikana.

Edellä kuvatuilla moottoritekniikoilla saamme aikaiseksi sen, että moottoriöljyä kulkeutuu palotilaan ja pakokaasunjälkikäsittelylaitteisiin. Älä ymmärrä väärin; pakokaasun jälkikäsittelylaitteet ovat kehittyneempiä kuin koskaan ennen. Ne eivät vaan kestä niihin liiaksi syötettyä öljyä ja palamatonta polttoainetta. 

Palauttamalla palotapahtuman tehokkuus voidaan moottoria auttaa puhdistamaan jälkikäsittelylaitteita oman passiivisen järjestelmänsä avulla.

2. Matalaviskositeettiset öljyt

Ohuemmat öljyt valtaavat alaa, koska niitä tarvitaan toleranssien pienentyessä, ja niillä haetaan pienempää kitkaa. Viskositeetiltaan ohuempi öljy on haasteellisempi pitää vakaana erilaisissa käyttöolosuhteissa. Tarvitaan uudenlaista ja kehittyneempää lisäainekemiaa. Ohuempi öljy haihtuu enemmän ja se aiheuttaa moottoreiden ja eri voitelujärjestelmien ylläpidolle haasteita. Tällä hetkellä yleisesti käyttössä 0W-20. Seuraavaksi yleistyy 0W-16 ja vieläkin ohuemmat öljyt.

3. Ylipitkät huoltovälit

Vähäinen huolto on viimeinen pisara tässä yhtälössä. Mikäli ajetaan monen autonvalmistajan suosittelemia 30 – 40 000 kilometrin huoltovälejä, niin peli on jo menetetty ennen ensimmäistä huoltoa. Moottoriöljy ja sen lisäaineistus on kohdannut liian paljon rasitusta ja kulunut loppuun, jotta se voisi ankarissa olosuhteissa suorittaa tehtävänsä

Voit suunnitella huoltoa, mutta et voi suunnitella vikaa. Viat tulevat pyytämättä.

Nappaa talteen

  • Moottorin ja polttoainejärjestelmän puhdistaminen on aina tarpeellinen toimenpide ja tärkeä palvelus asiakkaalle
  • Käytä alkuperäisvalmistajan suosittelemaa öljy viskositeettia aina
  • Voit aina huoltaa useammin ja paremmin Suomen olosuhde vaatii sitä