fbpx
Laki päästömanipulaatioista muuttuu

Laki päästömanipulaatioista muuttuu

Kesäkuun 1. päivä 2024 pakokaasun jälkikäsittelylaitteiden, kuten EGR, katalysaattori ja hiukkassuodatin sekä esimerkiksi näihin liittyvien ohjelmien muutokset on lailla kielletty ja niistä voi saada tuntuvat rangaistusmaksut.

Otteita lakitekstistä

32 a) päästömanipulaatiolla tarkoitetaan pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia.

6 a § Päästömanipulaation aiheuttavien järjestelmien myynti ja asentaminen  

Talouden toimija ei saa myydä tai asentaa liikenteessä käytettävään ajoneuvoon päästömanipulaation aiheuttavaa järjestelmää, jonka seurauksena ajoneuvo ei enää täytä vaatimuksia, jotka Suomessa olivat voimassa ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai tätä myöhemmin, jollei toisin säädetä tai määrätä. 

Liikenteessä käytettävään ajoneuvoon toteutettu päästömanipulaatio on kiellettyä ajoneuvon muuttamista. 

Sanktioita päästömanipulaatioista

Päästömanipuloinnista kiinni jääneen ajoneuvon omistajan tai haltijan on osoitettava omalla kustannuksellaan, että ajoneuvo täyttää muunneltunakin sille osoitetut päästövaatimukset.

Yksityishenkilö voi saada 300 – 3000 Euron liikennevirhemaksun. Ajoneuvon massa vaikuttaa maksun suuruuteen.

Päästömanipulaatioita tekevä yritys voi saada 10 000 – 30 000 Euron liikennevirhemaksun. Ajoneuvon massa vaikuttaa maksun suuruuteen.

Tämän lisäksi ajoneuvo täytyy palauttaa tieliikenne kelpoiseksi.

Lakimuutos tarkoittaa, että merkittävä määrä tieliikenteessä olevista dieselkäyttöisistä autoista tulee muuttaa takaisin tieliikennekelpoisiksi. Tämä varmasti aiheuttaa kuluttajissa huolta ja päänvaivaa. Toisaalta tämä on asiantunteville ja kaikille korkealaatuisia BG tuotteita käyttäville autokorjaamoille mahdollisuus.

Hyvät uutiset; BG huoltoratkaisut auttavat

Lyhyesti BG:llä on kaksi vaihtoehtoa.

1. Voitte pyrkiä ennalta vaikuttamaan moottoriöljyn liialliseen kulkeutumiseen päästöjärjestelmään BG Performance huollon avulla.

2. BG DPF ja päästöjärjestelmän kunnostushuolto on huoltopalvelu, jonka avulla hiukkassuodatin voidaan turvallisesti regeneroida (puhdistaa) korjaamo-olosuhteissa.

Miksi jälkikäsittelylaitteet nokeentuvat?

Jokin aika sitten, kirjoitimme polttoainesuuttimista ja männänrenkaista ja siitä miten niillä on suuri vaikutus DPF:n toimintaan, voit lukea jutun täältä.

Dieselmoottorin hiukkassuodattimien tuhkanäytteitä tutkittaessamme olemme havainneet, että hiukkassuodattimen sisältämä tuhka on pääosin moottoriöljystä peräisin.

BG Products, Inc. laboratorio tulokset DPF:n tuhkanäytteestä

Dieselmoottoreiden parempi ylläpito alkaa siis moottoriöljystä. Asia ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertainen. Pitääkseen diesel moottoriöljyn paremmassa kunnossa tulee kontrolloida palotapahtuman laatua (polttoainesuuttimet), männänrenkaiden optimaalista toimintaa ja moottoriöljyn sekaan kulkeutuvan noen aiheuttaa moottoriöljyn paksuuntumista sekä heikentymistä. Täytyy vaikuttaa molemmille puolille sylinteriä moottoriöljyyn kampikammiossa ja palotapahtumaan männän päällä.

Mikäli asia on teidän yrityksessänne ajankohtainen, niin voitte ottaa meihin yhteyttä oheisen lomakkeen avulla. Me voimme auttaa vähentämään hiukkassuoddattimen nokeentumista ja samalla vähentää polttoaineen kulutusta merkittävästi. Tämän lisäksi meiltä löytyy DPF huoltopalvelu, jolla hiukkassuodatin voidaan tehokkaasti puhdistaa korjaamo-olosuhteissa ilman sen irrottamista. Palvelu soveltuu henkilöautoille ja raskaille kuorma-autoille.