fbpx
Epätäydellinen palotapahtuma dieselmoottoreissa

Epätäydellinen palotapahtuma dieselmoottoreissa

Dieselpolttoaineen epätäydellistä palamista ei voi poistaa kokonaan. Epätäydellisen palamisen sivuvaikutuksia ja siihen johtavia tekijöitä voidaan minimoida ja siten kontrolloida dieselmoottorin likaantumista.

Dieselpolttoaineen epätäydellinen palaminen aiheuttaa moottorin likaantumiskierteen ja johtaa dieselmoottorin käyttökustannusten kasvuun. Tilannetta voi esimerkiksi helpottaa diesel polttoainesuuttimien säännöllisellä puhdistuksella.

BG Diesel Fuel System Performance Restoration on suorituskykyinen puhdistustuote

Dieselmoottorin palotapahtuman ylläpito on yksinkertaista. Dieselmoottori tarvitsee happea ja polttoainetta oikeassa suhteessa sekä mahdollisimman hyvät puristuspaineet.

Epätäydellisen palamisen syyt

Dieselpolttoaine tarvitsee paljon happea palaakseen puhtaammin. Mikäli ilman ja polttoaineen seos on liian rikas, niin palotapahtumasta tulee epäpuhtaampi ja tällöin syntyy enemmän epäpuhtaan palamisen sivutuotteita, kuten nokea. Tunnistat liian rikkaan seoksen, kun laitteet savuttavat liikaa.

Dieselmoottori käyttää suurta puristusta sylinterissä olevan ilman lämmittämiseksi dieselpolttoaineen syttymislämpötilan yläpuolelle.

Kylmällä säällä imuilma on kylmää, moottori on kylmä, joten lämpöhäviö on ongelma. Se aiheuttaa epätäydellistä palamista ja noen muodostumista. Vaalea savu on tyypillinen kylmälle dieselmoottorille. Tällöin vettä pääsee palotapahtumaan ja se näyttäytyy vesihöyrynä pakokaasujen seassa.

Valkoinen pakokaasu osoittaa, että dieselpolttoaine ei pala kunnolla. Palamaton dieselpolttoaine kulkee pakoputken läpi täysin käyttämättömänä. Jos valkoista pakokaasua ilmaantuu käynnistyksen aikana kylmissä lämpötiloissa ja se häviää, se tarkoittaa yleensä jäätyneitä nokikertymiä, jotka laajenivat männänrenkaiden ympärille ja palavat sitten pois moottorin lämmetessä. Kun kylmäkäynnistyksen yhteydessä ilmaantuu valkoista pakokaasua ja se häviää moottorin lämmetessä, yleisimmät syyt ovat likakerrostumat männänrenkaiden ja/tai sylinterin pintojen lasittuminen.

Ajoittain polttoaineen havaitseminen pakokaasuissa voi olla vaikeaa, koska ajoneuvon hiukkassuodatin suodattaa osan tästä pakokaasusta.

Muutokset ilma-polttoaineseoksen laadussa, palamisessa ja muissa tekijöissä johtavat dieselmoottorien päästöjen kasvamiseen kylmäkäynnistysolosuhteissa normaaleihin käyttötilanteisiin verrattuna.

Yleisesti ottaen homogeenisen ilma-polttoaineseoksen saavuttaminen kylmäkäynnistysolosuhteissa on vaikeampaa, koska polttoaineen sumuttaminen ja haihduttaminen alhaisella imulämpötilalla on haastavaa, mikä todennäköisesti johtaa epätäydelliseen palamiseen. Lisäksi kylmäkäynnistysolosuhteissa voiteluöljyn viskositeetti voi nousta huomattavasti, mikä johtaa lämpöhyötysuhteen heikkenemiseen ja moottorin osien kulumiseen. Viskositeetti nousee nokipartikkelien ketjuuntumisen vuoksi.

Polttoaineen ylisyöttö on ensisijainen syy mustalle savulle raskaan dieselmoottorin pakokaasuissa. Ylisyöttö voi johtua dieselpolttoaineen ruiskutussuuttimen kulumisesta, joka suurentaa suuttimen reikää tai syövyttää ruiskun neulan ja päästää ylimääräisen polttoaineen valumaan palotilaan.

Epätäydellistä palamista ja nokea syntyy, kun polttoainetta (sekä dieselpolttoainetta että voiteluöljyä) on liikaa, viipymäaika palamisvyöhykkeellä ei ole riittävä ja/tai hapettimia ei ole riittävästi saatavilla.

Likaiset ilmansuodattimet, jotka eivät päästä riittävästi ilmaa (hapetinta) polttokammioon polttoainepanoksen täydelliseen palamiseen, lisäävät mustaa savua. On arvioitu, että likaiset ilmanpuhdistimet voivat lisätä hiukkasten määrää 40-50 %.

Epätäydellisen palamisen huomiointi huolto-ohjelmassa

Säännöllinen huolto ja tarkoitukseen sopivan oikean moottoriöljyn käyttö on lähtökohtakohta dieselmoottorin kulumisen ja epätäydellisen palamisen ennaltaehkäisemiseksi. Se ei kuitenkaan poista kaikkia epätäydelllisen palamisen aiheuttajia, kuten kylmäkäynnistys, polttoaineen sisältämä vesi ja dieselpolttoaineen laadun vaihtelu. BG tuotteiden avulla voit kontrolloida epätäydellisen palamisen aiheuttamia huoltohaasteita ja pitää polttoaineen kulutuksen kasvun kurissa.

  1. Polttoainesuuttimien säännöllinen puhdistus korkealaatuisten puhdistuskemia avulla optimoi polttoaineensyöttöä ja kulutusta. Se ennalta ehkäisee liiallista noen muodostusta moottoriöljyn sekaan.
  2. Säännöllinen ennaltaehkäisevä huolto, kuten voitelujärjestelmän puhdistus öljynvaihdon yhteydessä auttaa palauttamaan puristuspaineita ja öljyvoitelua. Optimaaliset puristuspaineet vähentävät epätäydellistä palamista.
  3. Suorituskykyisten dieselmoottoriöljyjen käyttö voi hallita moottorin likakertymiä, jotka voivat aiheuttaa männänrenkaiden juuttumista. BG DOC auttaa dieselmoottoriöljyn kontrolloimaan nokiongelmaa ja pitää moottoriöljyn vakaampana huoltovälin ajan, ja siten vähentää likaantumista ja moottorin kulumista.
  4. Ilmanpuhdistimet on ehkä tarkistettava ja puhdistettava tai vaihdettava tarvittaessa. Likaantuneille moottoreille suosittelemme imuilmajäjärjestelmän puhdistamista, jotta riittävä ilmansaanti saadaan vaadittavalle tasolle.