fbpx
Dieselmoottorin hyötysuhde ja polttoaineen kulutus

Dieselmoottorin hyötysuhde ja polttoaineen kulutus

Dieselmoottori tarvitsee optimaaliset puristuspaineet, jotta siitä voidaan saada paras mahdollinen hyötysuhde. On hyvin yleistä, että dieselmoottori menettää optimaaliset puristuspaineensa huoltovälin aikana. Lue miten se vaikuttaa hyötysuhteeseen?

Hyötysuhdetarkastelussa osa käytettävissä olevasta dieselpolttoaineen sisältämästä energiasta muuttuu haluttuun hyödylliseen muotoon ja osa menetetään palamattomana. Parantaaksesi polttoaineen hyötysuhdetta täytyy kiinnittää huomiota energianlähteen eli dieselpolttoaineen parempaan hyödyntämiseen.

Polttoaine syttyy dieselissä puristustahdin aikana kohonneen paineen vaikutuksesta, eikä sytytystulppia tarvita. Työtahteja on bensiinimoottorin tapaan neljä: mäntä liikkuu alaspäin ja palotila täyttyy imuventtiilistä tulevan ilman ja yleensä suoraan sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen seoksella, mäntä liikkuu ylös ja puristaa seoksen, joka syttyy puristuksen vaikutuksesta, minkä seurauksena mäntä liikkuu jälleen alaspäin. Ylös palatessaan mäntä poistaa palokaasut sylinteristä pakoventtiilin kautta.

Puristuspaineet

Tässä kuvassa on hyvin tyypillinen tilanne hiilikarstan kertymisestä dieselmoottorin männänrenkaiden alueelle ja erityisesti nk. karstakruunu männän yläosassa. Tämä heikentää puristuspaineita ja lisää ohivuotoa. Se heikentää moottorin hyötysuhdetta ja aikaansaa sylinteriseinämien kulumista sekä moottoriöljyn kulkeutumista ei-toivottuihin paikkoihin. Se tulee kalliiksi dieselkaluston operaattorille.

Dieselmoottorin hyötysuhteen huonontuminen

Epätäydellinen palaminen on ei-toivottava ja valitettava tapahtuma poltettaessa polttoaineita, kuten diesel polttoaine. Epätäydellisen palamisen seurauksena muodostuu nokea ja sitä kulkeutuu moottoriöljyn sekaan.

Noki on hienojen mustien hiukkasten jauhemaista massaa. Se koostuu epäpuhtaasta hiilestä, jota muodostuu hiilivetyjen epätäydellisen palamisen seurauksena.

Nokipartikkelit ketjuuntuvat ja paksuunnuttavat dieselmoottoriöljyä.

Epätäydellistä palamista tapahtuu esimerkiksi kylmissä olosuhteissa. Dieselpolttoaine tarvitsee kuuman lämpötilan palaakseen puhtaammin. Tämän vuoksi dieselmoottori toimii luotettavammin, kun sitä käytetään isolla kuormituksella ja pitkiä käyntisyklejä.

Noki paksuunnuttaa ja värjää diesel moottoriöljyn mustaksi

Sciencedirect

Moottoriöljyn seassa nokipartikkelit ketjuuntuvat eli liittyvät toisiinsa ja siten paksuunnuttavat diesel moottoriöljyä. Moottoriöljyn paksuuntuminen heikentää voitelua, joka vaarantaa dieselmoottorin luotettavan toiminnan. Moottoriöljy ei pelkästään paksuunnu, vaan siitä tulee epävakaampaa polttoainekontaminaation myötä. Se tarkoittaa, että moottoriöljy alkaa haihtua voimakkaammin. Moottorin huohotusjärjestelmän (PCV) avulla öljynpaineita johdetaan imusarjaan ja uudelleen poltettavaksi palotilaan. Enemmän haihtumista tarkoittaa enemmän öljyperäistä materiaa poltettavaksi palotilassa.

Noen aiheuttama voiteluöljyn kontaminaatio on keskeinen moottorin kulumiseen liittyvä tekijä.

Moottorivalmistaja  Cummins Inc. mukaan dieselmoottoreiden laakeririkot voidaan jakaa seuraaviin syihin:

  1. Asennus ja toiminta rikot (15%)
  2. Pinta reaktion aiheuttamat rikot (15%)
  3. Voiteluaineen pettäminen (25%)
  4. Likaantuminen (45%)

Kohdat 2, 3 & 4 liittyvät voiteluaineisiin. Pinta reaktio liittyy korroosioon, mutta korroosiolle altis olosuhde muodostuu happamoituneen ja kontaminoituneen voiteluaineen vuoksi. 

Dieselmoottorin likaantumissykli

  • Epätäydellinen palaminen ja ohivuotoa
  • Noen muodostuminen öljyn sekaan
  • Moottoriöljyn paksuuntuminen
  • Lämmönhallinta ongelmia ja männänrenkaiden toiminnan heikkenemistä
  • Moottoriöljyn heikkenemistä ja happojen muodostumista moottoriöljyn sekaan
  • Enemmän haihtumista ja polttoainekontaminaatiota
  • Ilma- ja päästöjärjestelmän likaantumista
  • Korjauspuhdistuksia ja merkittäviä korjauksia

Dieselmoottori ylläpitohuolto

Voitteko parantaa meidän kaluston hyötysuhdetta?

Kaikki dieselkalusto-operaattorit

Dieselmoottorin ylläpito alkaa kiinnittämällä huomiota puristuspaineisiin ja öljyvoiteluun sekä palotilaan ja suuttimiin sekä männän yläosaa kertyneeseen hiilikarstaan. Voit suorittaa sen BG korkealaatuisella puhdistuskemialla. Ylläpitohuolto on helppoa ja tulokset ovat taattuja.

  1. Puhdistetaan öljyjärjestelmä ja männänrenkaiden alue
  2. Puhdistetaan polttoainejärjestelmä, suuttimet ja palotila
  3. Suojataan moottoriöljyä polttoainekontaminaatiota vastaan.

BG Products Inc.

BG Products, Inc., on korkealaatuisten polttoaine- ja öljynhoitoaineiden, erikoiskemikaalien, rasvojen, työkalujen ja laitteiden valmistaja ja toimittaja. BG Products, Inc. on ISO 9001, 14001, 17025 ja 45001 sertifioitu.

ISO-sertifioituna yrityksenä BG Products, Inc. on velvollinen antamaan läpinäkyviä ja asianmukaisia tietoja.  Kaikki tuotteet on testattu ja niiden on todistettu tarjoavan lisäarvoa ajoneuvojen omistajille.

Meidän pääasialllinen fokus on ennalta ehkäistä polttoaine- ja öljyjärjestelmien likaantuminen. Tutustu raskaankaluston tuotevalikoimaan.

Haluaisitko testata huoltopalvelun toimivuutta teidän kalustossa?