fbpx
Automaattivaihteistoöljy ja markkinatrendit

Automaattivaihteistoöljy ja markkinatrendit

Automaattivaihteistoöljyihin liittyy paljon uskomuksia ja kuulopuhe -tyyppistä tietoa. Ikuisesti kestävää öljyä ei ole olemassa.

Autonvalmistajat ovat siirtyneet alhaisemman viskositeetin voiteluaineisiin saavuttaakseen vähemmän kitkaa ja sitä kautta pienemmän polttoaineen kulutuksen (lue: Co2 päästöjä). Automaattivaihteistoöljyjen kehitys on seurannut tätä trendiä.

Automaattivaihteistoöljyille ei ole olemassa yleistä standardia, kuten vaikka moottoriöljyille. Autonvalmistajat määrittelevät yhteensopivuuden perustuen omaan näkökulmaansa. Ohjaavana tekijänä on tekninen suorituskyky vs liiketoimintamalli.

Mitä trendejä automaattivaihteistoöljyihin liittyy?

”Autonvalmistajat ovat jo vuosikymmenen ajan esitelleet 9-10 -vaihteisia automaattivaihteistoja ja ne edellyttävät matalaviskositeettisiä öljyjä. Olemme siis vaihtaneet fokusta korkeamman viskositeetin öljyistä matala- ja ultra matalaviskositeettisiin automaattivaihteistoöljyihin. Meidän pääasiallinen fokus ATF öljyissä on BG 315 matalaviskositeettinen korkealaatuinen ja täyssyntteettinen ATF öljy.

Tämän lisäksi viimeaikoina valmistajat ovat siirtyneet kuivakytkimellä (sähkö) varustetuista kaksoiskytkin(dsg ja dct) vaihteistoista takaisin öljyvoideltuihin kytkimiin.

Entä öljyn väri, perinteisesti ollaan totuttu että ATF öljy on punaista?

”Se on totta. Väri on tunnistamista varten, sillä ei ole tekemistä suorituskyvyn kanssa. Uusien matalaviskositeettisten öljyn kanssa olemme nähneet siirtymän pois punaisesta väristä. Mutta tämä asia on usein valmistajakohtainen. Tarjoamme laajan valikoiman värjättyjä tai värjäämättömiä öljyjä.”

Millainen näkökulma BG Products, Inc.:llä on automaattivaihteistoöljyihin?

”Näemme paljon parannettavaa erityisesti hapettumisen kestossa ja se on keskeinen asia meidän automaattivaihteistoöljyissä. Tämän lisäksi haluamme olla suorituskykyinen ja monikäyttöisenä automaattivaihteistoöljynä paras vaihtoehto markkinoilla.”

Monikäyttöiset öljyjä on jonkin verran tarjolla, miten BG automaattivaihteistoöljyjä testataan?

”Meidän yhteensopivuus lista on todellinen yhteensopivuus lista. Se tarkoittaa, että tuote on läpäissyt merkittävän määrän laboratoriotestejä alkuperäisvalmistajan tuotetta vastaan ja minimissään 100 000 km:n käyttötestin kyseisessä vaihteistossa. Meillä on markkinoiden laajin yhteensopivuus lista ja se on todellinen lista eli listalle lisätään vain vaihteistot jotka ovat käyneet läpi käyttötestin.”

”Keskitymme erinomaiseen hapettumissuojaan ja erinomaiseen suorituskykyyn erilaisissa vaihteistoissa. Katso meidän yhteensopivuus listaa ja se on kattavin markkinoilla.”

Voiko ATF öljyä käyttää CVT vaihteistoissa? Markkinoilla on alkanut näkyä vaihtoehtoja, jotka lupaavat sekä ATF että CVT yhteensopivuutta.

”ATF- ja CVT öljyt ovat perustaltaan samankaltaisia. Niissä on paljon samaa, ne ovat vähän kuin sisaruksia keskenään. Tehdäkseen yhteensopivan öljyn sekä portaasti vaihtaville perinteisille vaihteistoille ja hihnavetoisille -CVT vaihteistoille meidän pitäisi tinkiä suorituskyvystä. Se ei ole sellaista mitä haluamme tehdä.”

Mistä huomaa, kun vaihteistoöljy alkaa olla käyttöikänsä lopulla?

”Momentinmuuntimen värinä on yksi tärkeimmistä asioista. Valmistuksessa puhutaan paljon vaihtamisen laadun ylläpitämisestä (long-term shifting durability). Haluat, että vaihteistosi vaihtaa hyvin koko käyttöikänsä ajan. Automaattivaihteistoöljy on avainasia sen saavuttamiseksi.”

”Automaattivaihteistoöljyn lisäaineet kuluvat ajan mittaan ja ne likaannuttavat vaihteiston ja aiheuttavat vaihtamisongelmia. Huomaat sen ajettavuudessa.”

”Yksi isoista huolenaiheista on vaihteistoöljyn viskositeetti ja leikkaava kulutus (shear). Viskositeetin hallinta on tärkeä, jotta voidaan suojata vaihteistoa ennenaikaiselta kulumiselta.”

”Näihin asioihin keskitymme tuotekehityksessä.”

Automaattivaihteistoöljy on silti uhrattavissa oleva öljy? Tarkoittaen, että jossakin kohtaa se on vaihdettava?

”Kyllä. Nykyaikaiset vaihteistot vaihtavat todella nopeasti aina suurimmalle 10-vaihteelle tai nopeasti alaspäin. Vaihteistot ovat kooltaan pienempia ja kytkin paketit ovat ahtaampia. Vaihteiston sisäinen lämpötila nousee korkealle todella nopeasti. Se todella kuluttaa automaattivaihteistoöljyä.”

Mitä tulisi tehdä, kun vaihteistossa on vaihtamisongelmia ja epäilee että vaihteistoöljy tulisi vaihtaa?

”Puhdistaminen BG Quick Cleanin avulla on tärkeä osa automaattivaihteiston huoltoa. Se todella parantaa vaihtamisen laatua. BG Quick Cleanin puhdistuaineet hajottavat lian ja saa sen sitoutumaan vanhaan öljyyn. Öljynvaihdon yhteydessä lika poistuu järjestelmästä.”

Tämän artikkelin lähteenä on käytetty BG Products, Inc.. teknisen tuotejohtajan Dustin Willhiten haastattelua.

BG Automaattivaihteistoöljyt

  • BG 315 matalaviskositeettinen monikäyttöinen automaattivaihteistoöljy on saatavana 60 ja 200 litran astioissa.
  • BG 312 moniköyttöinen automaattivaihteistoöljy on saatavana 60 litran astioissa
  • BG 318 moniköyttöinen CVT öljy on saatavana 60 litran astioissa.
  • BG 319 monikäyttöinen DCT/DSG öljy on saatavana 60 ja 200 litran astioissa.