fbpx
Jakohihna öljykylvyssä

Jakohihna öljykylvyssä

Öljykylvyssä olevan jakohihnan ennen aikainen kuluminen puhuttaa korjaamoalaa. Tässä artikkelissa pureudutaan ”märkä” jakohihnaan.

Öljykylvyssä oleva jakohihna on tekninen ratkaisu, jonka avulla on tarkoitus laskea CO2 päästöjä vähentämällä kitkaa ja polttoaineen kulutusta.

Jakohihna on kevyempi kuin ketju ja se voi absorboida ja eristää kampiakselin värinää, hihna on hiljaisempi eikä vie lisätehoa moottorilta.

Valmistajien mukaan ”märät hihnat” vähentävät kitkahäviötä jopa 30 prosenttia verrattuna ketjuihin tai kuiviin hihnoihin. Ne on suunniteltu alentamaan päästöjä ja vähentämään polttoaineen kulutusta.

Olosuhde

Öljykylvyssä oleva jakohihna on riippuvainen moottoriöljystä. Yksinkertaisesti moottoriöljyä täytyy olla riittävästi ja sen pitää olla hyväkuntoista.

Useat autonvalmistajat ovat alentaneet huoltovälisuositustaan varmistaakseen jakohihnan pidemmän käyttöiän. Tämän lisäksi jakohihnan vaihtoväliä on alennettu ja edellytetään autonvalmistajan suosittelemaa moottoriöljyä riittävän suojaavan lisäaineistuksen varmistamiseksi.

Jakohihnan eroosio on erityisen paljon esillä keskusteltaessa autokorjaamoiden kanssa. Jakohihnan rikkoutuminen tarkoittaa merkittävää laiterikkoa ja kallista korjausta.

Puhdista imusihti mekaanisesti mikäli öljyn seassa on jakohihnan murusia.

Öljynpaine voi laskea märkähihnasta peräisin olevan roskan vuoksi. Se on seurausta puutteellisesta huollosta, joka edesauttaa hihnan kulumista ja jatkuvasti ajettaessa aiheuttaa vakavia vaurioita moottorin osiin, kuten kampiakseliin. Huomio jos öljyvalo palaa!

Öljy muuttuu happamaksi

Moottoriöljyjen happokuorma kasvaa käytöniän aikana muun muassa palokaasujen vuoksi. Ohivuodon vuoksi palokaasut pääsevät moottoriöljyn sekaan. Polttoaineesta peräisin oleva rikki lisää öljyn happamuutta. Ne kaikki on neutraloitava ja tehtävä vaarattomaksi moottoriöljyjen avulla. Moottoriöljyn lisäainekemia kykenee neutraloimaan happoja vain rajoitetun määrän.

Typpihappoa muodostuu moottoriöljyn sekaan palokaasujen ja moottoriöljyssä olevan kosteuden reaktion seurauksena. Typpihappo on voimakkaasti syövyttävää ja se kiihdyttää öljyn hapettumista.

Öljyn ikääntymisen aikana tyypilliset hiilivetyketjut muuttuvat ”happamiksi” hapen kertymisen vuoksi.

Kulumista suojaavat lisäaineet, joita usein kutsutaan EP-lisäaineiksi, suojaavat metallipintoja lisääntyneeltä kulumiselta muodostamalla pinnalle metallisuoloja, jotka on suhteellisen helppo poistaa. Kulutusmekanismista syntyvillä reaktiotuotteilla on myös happamoittava vaikutus.

Nämä asiat pitää ottaa ylläpidon huolto-ohjelmassa huomioon

  • Kosteus
  • Moottoriöljy
  • Huoltoväli
  • Ohivuoto
  • Palotapahtuma

Öljykylpyhihna moottorin ylläpitohuolto

Nykymoottorit käyttävät matalajännitteisiä männänrenkaita. Valitettavasti ne ja männänrenkaiden ura likaantuu ja tämän vuoksi ne alkavat menettää parasta kykyään tiivistää palotila. Se lisää haitallista ohivuotoa. Tämä asia koskee aivan kaikkia polttomoottoreita. On äärimmäisen tärkeää huolehtia öljyjärjestelmän ja männänrenkaiden puhtaudesta.

Oikeaoppisella huollolla on merkitystä. Vasemmalla ajettu 100 000km ja oikealla 285 000 km (BG:n avulla

BG Performance huolto

Tämä huoltopalvelu auttaa pitämään moottorin valmistajan tarkoittamassa kunnossa ja tarjoaa voittamattoman suojan öljyvoidellulle hihnalle.

BG EPR® Engine Performance Restoration® pehmittää ja liuottaa vaikeasti puhdistettavan karstan männänrenkaista ja koko öljyjärjestelmästä. Moottori check!

BG Platinum® 44K® Fuel System Cleaner poistaa hiilikarstan turvallisesti ja tehokkaasti palotilasta, polttoainesuuttimista ja koko polttoainejärjestelmästä.  Se tehostaa polttoaineen käyttöä ja vähentää ohivuotavaa polttoainetta. Palotapahtuma check!

BG Extended life MOA® on 100% synteettinen huoltotuote bensiinimoottorin öljylle. Se vahvistaa kaikenmerkkisten moottoriöljyjen ominaisuuksia pidennetyn huoltovälin ajan ja suojaa öljyä happamoitumiselta. Moottoriöljy check!