fbpx
Hybridimoottorin ylläpito: lisää tietoasi

Hybridimoottorin ylläpito: lisää tietoasi

Hybridi moottoritekniikka on yleistynyt Suomessa viimeisten vuosien aikana, mutta niiden ylläpidon haasteet Pohjolan olosuhteissa alkavat vasta realisoitua. Suomi on autoilun suhteen ankara toimintaympäristö. Alhainen lämpötila ja kosteus ovat asioita, jotka tarvitsee ottaa huomioon autojen moottorin ja polttoainejärjestelmien ylläpidossa. Puhutaanpa hybridimoottoreista.

Hybridiajoneuvot vaativat voiteluaineita, jotka on suunniteltu kestämään alhaisempia lämpötiloja ja paljon muuta

Hybridiajoneuvojen moottoreiden parempi ylläpito alkaa ymmärtämällä, että näiden moottoreiden käyttölämpötilat ovat alhaisemmat ja niillä on enemmän käynnistys/pysähdyksiä kuin perinteisissä polttomoottoriajoneuvoissa. Tämä tuo mukanaan useita haasteita, kuten:

  • veden hallinta ja sen vapautuminen moottoriöljystä
  • happaman valkoisen lietteen muodostuminen
  • kohonnut moottoriöljyn laimentuminen poltoaineen johdosta
  • vanhentuneiden polttoaineiden ja siitä johtuvan karstakerrostumien kontrollointi

Ensinnäkin hybridiajoneuvoissa on keskimääräisesti alhaisemmat käyttölämpötilat. Se johtuu moottorin käyntijaksojen muutoksista perinteisiin polttomoottori-ajoneuvoihin verrattuna ja se johtaa lisääntyneeseen veden kondensoitumiseen ja polttoaineen laimenemiseen sekä veden haihtumismahdollisuuksien vähenemiseen. Tämän ylimääräisen kosteuden tehokkaaseen hallintaan tarvitaan voiteluainetta, jossa on huomioitu kahden luonnollisesti toisiinsa sekoittumattoman nesteen, kuten veden ja öljyn sekoittumisen mahdollistava lisäaineistus (emulsio). Ongelman ratkaiseminen pelkästään korkean emulgaattorilisäaineistuksen avulla voi kuitenkin osoittautua haitalliseksi. Jos voiteluaineeseen jää ylimääräistä vettä haihtumatta tai erottumatta, voi muodostua hapanta valkoista lietettä, mikä lisää korroosion ja kulumisen riskiä.

Toinen haaste ilmenee, kun ylimääräinen vesi, joka ei ole emulsoitunut voiteluaineeseen, palaa öljypohjaan ja aiheuttaa öljyvoitelun heikkenemistä.

Moottoriöljyn koostumuksessa on saavutettava huolellinen tasapaino, jotta voidaan varmistaa optimoitu emulsio ja veden vapautuminen hybridimoottoreissa.

Polttoaineen moottoriöljyä laimentava vaikutus on myös suurempi hybridiajoneuvoissa, mikä lisää riskiä männän karstakerrostumien muodostumiseen.

Tämän seurauksena vaatimuslistaan täytyy lisätä voiteluaineen hyvä puhtauden hallinta. Lisäksi polttoaine seisoo hybridiajoneuvojen polttoainesäiliöissä ja/tai moottoreissa, mikä edesauttaa korroosiota ja hapettumista. Erityisesti valmistetut polttoaineen lisäaineet voivat minimoida nämä kerrostumat.

Näma asiat kannattaa huomioida hybridimoottorin ylläpidossa:

  • kosteuden hallinta öljyssä ja polttoaineessa
  • männänrenkaiden ohivuoto
  • polttoaineen vanhentuminen

BG Hybrid Performance huolto

Tämä kolmiosainen lisäarvo huoltopalvelu on suunniteltu erityisesti hybridimoottoreille osaksi normaalia öljynvaihtoa.

  • Moottorin puhdistus ja männänrenkaiden optimaalisen toiminnan varmistus
  • Polttoainejärjestelmän puhdistus sekä kosteuden että hapettumisen hallinta
  • Moottoriöljyn hapettumisen ja lisääntyneen kosteuden hallinta

Tässä artikkelissa on lainattu Lubrizol Corp. tekstiä.