Onko autosi peräkontissa lisäysöljyä?

Paljon puhutaan moottoriöljystä ja sen liiallisesta kulumisesta. Tuhannet ihmiset ovat huolissaan kokemastaan, mielestään liiallisesta moottoriöljyn kulumisesta. Kuitenkin autoala sanoo, että se on normaalia. 

Missä kohtaa normaali on epänormaalia, sitä ei kerro kukaan. Jos voiteluaine ei pysy moottorissa, niin onko se hyvä juttu?

Tästä jutusta voit lukea moottoriöljyn liiallisesta katoamisesta. Lisäksi kerromme totuuksia autoosi liittyen.

Öljyn haihtuminen 1#: Moottoriöljyä pitää kulua

Autonvalmistajat sopivat yhdessä moottoriöljyyn tarvittavat ominaisuudet. Vaakakupissa painaa hinta vs tekniset tarpeet, joista muodostuu kompromissi. Öljyn haihtumisprosentti on yksi tälläinen mitattava ominaisuus. Autoalalla, jotkin tahot sanovat, että jos öljystä tehtäisiin vakaampaa, niin sitä haihtuisi vähemmän. Esimerkiksi Euroopassa on sovittu, että öljyä saa kadota 11%. 

Mikäli joudut lisäämään moottoriöljyä, niin se ei ole hyvä juttu. On kuitenkin tärkeää lisätä öljyä, jos sitä todella kuluu.

Öljy palaa pois 2#: Öljyn kuluminen ei ole iso juttu

Muutaman desilitran kuluminen tuhannella kilometrillä ei ole iso juttu. Öljy palaa pois ja tulee lopulta pakoputkesta ulos ajateltiin ennen vanhaan. Arvaa mitä? Nyt ei olla ennen vanhaan ajassa. 

Auton pakokaasunkäsittely laitteet keräävät pienhiukkaset ja palotapahtumat sivutuotteet mm. katalysaattoriin ja partikkelifiltteriin. Ne lyhentävät näiden komponenttien elinikää ja niiden korjaaminen on kallista puuhaa. 

Autoihin on saatavissa vähemmän haihtuvia moottoriöljyä ja lisäaineista, jotka suojaavat moottoriöljyä öljynvaihtovälillä.

Liiallinen öljyn kulutus 3#: Tarkoittaa aina koneremonttia

Mistä tietää, että kannattaa tehdä koneremontti, jos auto kuluttaa öljyä? Varmuudella sitä ei voi sanoa. Muutamat autot kuluttavat teknisistä ratkaisuistaan johtuen enemmän öljyä kuin toiset. Tekniset ratkaisut yhdistettynä pitkään huoltoväliin, olosuhteisiin ja ajokäyttäytymiseen luovat yhdessä olosuhteen, jossa liiallista kulumista tapahtuu. 

Mitä sitten kannattaisi tehdä? Hyvin usein öljyn kuluminen on seurausta siitä, että moottori on pitkän ajan kuluessa likaantunut vaikeasti.

Mikäli moottori kyetään puhdistamaan kunnolla ennen koneremonttia, niin remontin tarve voidaan arvioida uudelleen, kun lika on ensin poistettu.

Ennakointi on kunnossapitämistä

Aina on edullisempaa ennakoida, kuin korjata. On toki helppoa vain ajella ja koittaa selviytyä edullisilla ylläpitokuluilla.

Monet valistuneet merkkiliikkeet ja korjaamot tarjovat ennakoivan huollon palveluita. Niiden tehtävänä on varmistaa, että moottori on puhdas ja öljy pysyy moottorissa.

Säännöllinen öljynvaihto 15 000km välein, on myös ennakointia.

Dynaaminen moottorin puhdistus

Aina ei ole mahdollista ennakoida tai voi olla, että tilanne tulee eteen uuden auton hankinnan yhteydessä. "Mitä voisimme tehdä?", meiltä kysytään usein.

BG:n kehittämä dynaaminen moottorin puhdistus on huoltopalvelu, jossa merkittävästi öljyä kuluttava moottori tehopuhdistetaan, jotta tilanne voitaisiin palauttaa ennalleen. Se auttaa useimmiten, mutta jos ei niin paljon kalliimpi koneremontti voidaan suorittaa sen jälkeen.

Lue lisää dynaamisesta puhdistushuollosta.

Varo näitä asioita!

Autosi voi kuluttaa öljyä vaikka öljymittatikussa näkyvä määrä ei hupeni merkittävästi. Voi olla, että polttoainetta pääsee liiallisesti öljytilaan ja sen vuoksi mittatikku ei kerro totuutta.

  • Öljynpaine liian alhainen
  • Saatat haistaa bensiinin ajattaessa
  • Mittatikku saattaa haista bensiinille
  • Auton pakoputkesta tulee valkoista savua 

Mikäli öljyn seassa on polttoainetta, niin varaa itsellesi öljyhuolto, jossa moottori puhdistetaan. Varaa huolto

BG huoltopisteet

Ajankohtaista