Automaattivaihteistoöljyt

Meillä suomessa on vielä verrattain lyhyt kokemus automaattivaihteistoista. Kuluttajien ja korjaamoalan ihmisten tietämys vaihtelee näistä asioista puhuttaessa. Ymmärtääkseen automaattivaihteiston toimintaympäristöä ja siellä öljyltä vaadittavia ominaisuuksia, voimme todella ymmärtää millaista öljyä automaattivaihteisto vaatii. Mikäli automaattivaihteistoon laittaa väärää öljyä, niin sen huomaa siitä, että vaihde ei yksinkertaisesti kytkeydy.

Miksi tarvitaan, niin monia automaattivaihteistoöljyjä? Onko kyseessä tekninen syy vai mahdollisesti liiketaloudellinen syy? 

Öljyn vaihtamisen tärkeys

Öljy itsessään ei ratkaise automaattivaihteiston toimintaa. Lähes yhtä tärkeää, kuin on vaihtaa moottoriöljy on vaihtaa automaattivaihteiston öljy säännöllisesti. Parasta olisi vaihtaa kaikki öljy ja vielä parempi olisi jos vaihteisto olisi puhdas öljynvaihdossa. 

Tiesitkö, että automaattivaihteiston momentinmuunnin kiertää samalla nopeudella (rpm) kuin autosi moottori? Voidaan sanoa, että automaattivaihteisto on autosi kaikkein vaativin voideltava kohde moottorin lisäksi. Se on sattumalta myös yksi autosi kalleimmista yksittäisistä komponenteista. Etkö halusi huoltaa ja tarjota sille parhaan mahdollisen suojan? Automaattivaihteisto on yleensä sijoitettu moottorin sivuun tai sen taakse. Ajoviima ei siis viilennä sitä ja siksi niihin on yleensä lisätty erillinen öljyn jäähdytin. Ihan kuin autosi renkaat tai jakohihna myös automaattivaihteistoöljy kuluu ja alkaa ajan myötä hajota. 

Alkuperäisvalmistajan suositus

Autoalalla jotkin valmistajat sanovat, että automaattivaihteistoöljyämme ei tarvitse vaihtaa. Kestääkö öljy ikuisesti? Onko takuukin ikuinen? Se on aika rohkeasti sanottu. Se mitä ne tarkoittavat on, että todennäköisesti öljy ja autosi automaattivaihteisto kestää takuuajan.  

Kaikki orgaaniset nesteet kuluvat ja lopulta hajoavat. Maaöljypohjainen automaattivaihteistoöljysi paahtuu, rasittuu kuumuudessa tai kuten meillä suomessa sen virtaavuus heikkenee kylmyydessä. Automaattivaihteistot ovat todella hienoja insinöörityön tuloksia, mutta ne toimivat vain kun öljy on tarpeeksi hyvää suojatakseen kallista investointiasi. Automaattivaihteisto on kuin likaämpäri. Kaikki lika mitä sinne kertyy pysyy siellä. Tuo lika kertyy hajonneesta öljystä ja huonon voitelun aiheuttamasta kulumisliasta, kuten kitkamateriaalista. Eikö olisi parempi vaihtaa öljy ajoissa, kuin vasta sitten kun ongelmat alkavat ilmaantua?

EU:ssa OEM valmistajan hyväksymien voiteluaineiden käyttö EI ole pakollista ajoneuvoissa, joiden valmistajan takuu on vielä voimassa. Tämä määräys on osa EU-lainsäädännössä olevaa ryhmäpoikkeus asetusta. Näin ollen valmistaja ei pysty vaatimaan, että ajoneuvossa on käytettävä ainoastaan tuotemerkin omaa/hyväksymää voiteluainetta, kun ajoneuvon takuu on vielä voimassa. Käytetyn tuotteen ON kuitenkin vastattava laadultaan OEM-valmistajan vastaavaa tuotetta.

Öljyn käyttöikä

Automaattivaihteiston öljyn käyttöikä lasketaan yleisesti 82 oC asteen mukaan. Tässä laskennallisessa lämpötilassa öljy kestää noin 161 000 km. Huomionarvoista on, kun öljyn lämpötila nousee kymmenen astetta, niin sen käyttöikä puolittuu. Normaaliajossa automaattivaihteistossa lämpötila kohoaa yleisesti 90-100 oC asteen tasolle.

Lämpökuormaa nostaa tyypillisesti: 
  • Pitkä öljynvaihtoväli - hapettunut öljy
  • Ajokäyttäytyminen - hinaaminen, ruuhka-ajo
  • Raskaat olosuhteet

Monissa ajoneuvoissa vaihteistoöljyn jäähdytys on yhteydessä moottorin jäähdytysjärjestelmään lämmönvaihtimen välityksella, eli kuumempaa vaihteistoöljyä pyritään jäähdyttämään moottorin jäähdytysnesteellä. Helposti voidaan todeta, kun auton lämpömittari näyttää 90oc astetta, niin vaihteistoöljy voi olla selvästi kuumempaa lämmönvaihtimen häviöiden takia (lämpötilaero vs tehokkuus). 

Pitkään käytettynä ylikuumentunut öljy ei enää suojaa vaihteistoa parhaalla mahdollisella tavalla ja osaltaan kerryttää likaa vaihteistoon, joka onkin yleisin syy automaattivaihteiston oireiluun. Parasta mitä voit tehdä automaattivaihteistollesi on vaihtaa öljy säännöllisesti. 

Monikäyttöiset öljyt

Voiko automaattivaihteistoöljy olla universaali? Öljyala käyttää standardoituja testimenetelmiä, jotta labrotorio olosuhteissa voidaan yhdenmukaisesti testata ja määrittää erilaisia ominaisuuksia. Yksi näistä testimenetelmien tekijöistä on ASTM. ASTM International, on tunnettu vuoteen 2001 asti nimellä American Society for Testing and Materials, on kansainvälinen standardisoimisjärjestö, joka kehittää ja julkaisee vapaaehtoisia, yksimielisiä ja teknisiä standardeja. 

BG käyttää monissa tuotteissaan ASTM testimenetelmiä määrittääkseen tuotteensa, kuten automaattivaihteistoöljyjen ominaisuuksia suhteessa valmistajan suosittelemaan öljyyn. BG:n pitää siis varmistaa, että kaikissa kriittisissä ominaisuuksissa sen vaihteistoöljy ylittää alkuperäisvalmistajan öljyn ominaisuudet. Kyetäkseen tähän ja ollakseen niin universaali kuten BG öljyt tulee tehdä todella intensiivistä tutkimusta ja testausta. BG on jo 45 vuotta uraauurtavaa tehnyt tuotekehitystä ja valmistanut autoalan erikoiskemikaaleja. BG on erikoistunut lisäainekemiaan.

Miksi alkuperäisvalmistajat eivät suosittele monikäyttöisiä öljyjä? Suurimmat öljyvalmistajat ovat keskittyneet sopimaan valmistajien kanssa yksinoikeussopimuksia ja valmistamaan erilaisia öljyjä. Kannattaa muistaa, että usein näistä asioista puhuttaessa puhutaan miljardiluokan yrityksistä ja usein päätöksiä ohjaa ennen kaikkea liiketaloudelliset syyt. 

EU:ssa OEM valmistajan hyväksymien voiteluaineiden käyttö EI ole pakollista ajoneuvoissa, joiden valmistajan takuu on vielä voimassa. Tämä määräys on osa EU-lainsäädännössä olevaa ryhmäpoikkeus asetusta. Näin ollen valmistaja ei pysty vaatimaan, että ajoneuvossa on käytettävä ainoastaan tuotemerkin omaa/hyväksymää voiteluainetta, kun ajoneuvon takuu on vielä voimassa. Käytetyn tuotteen ON kuitenkin vastattava laadultaan OEM-valmistajan vastaavaa tuotetta.

BG automaattivaihteistoöljyt ovat huippulaadukkaita öljyjä. Voit huoletta laittaa niitä autoosi. Ne ylittävät tyypillisesti reilusti alkuperäisvalmistajan öljyvaatimukset.

 

BG huoltopisteet

Ajankohtaista