Matti Haapala kävi vuosi sitten Ruotsissa auto-ostoksilla. Hän hankki BMW-merkkiliikkeestä noin 100 000 kilometriä ajetun, merkkihuolletun BMW 523:n. Vuosimallin 2007 auto tuntui olevan kaikin puolin kunnossa ja varustelukin oli toivotun kaltainen. Haapalalle merkki on tuttu, omistuksessa on ollut jo useita baijerilaisia.

Kun auto oli rekisteröity Suomeen, alkoi mies kiinnittää huomiota runsaaseen öljynkulutukseen. Tarkka insinööri piti kulutuksesta kirjaa. Öljyä kului keskimäärin litran verran 900 kilometrillä. BMW:n moottorissa ei ole öljyn tarkistustikkua, joten mittaristossa näkyvät öljynkulutuspalkit tulivat nopeasti tutuiksi. Tilanne alkoi harmittaa, mutta kohonnutta öljynkulutusta ei auton ostohetkellä olisi voinut mitenkään huomata ilman tuhansien kilometrien koeajoa.

Apua BG:n puhdistushuollosta

Haapala alkoi selvitellä, miten öljynkulutuksen voisi saada kuriin. 

Merkkihuollon mielestä kulutus oli normaalin puitteissa ja järkeviä korjausvaihtoehtoja ei muualtakaan tuntunut löytyvän. Haapala kuuli tuttavaltaan BG-menetelmästä, jossa öljytila puhdistetaan sylintereiden puristuspaineiden paranemiseksi.
BMW:lle varattiin huolto ja korjaamossa kerrottiin, että myös polttoainejärjestelmän puhtaudella ja puhdistuksen jälkeen tehtävällä uuden öljyn suojauksella on vaikutusta öljynkulutus- ja ajettavuusongelmiin. Siksi autolle päädyttiin tekemään BG -huolto, johon kuuluu moottorin venttiileihin, palotiloihin, ruiskutussuuttimiin ja männänrenkaiden alueelle kertyneen karstan ja lian liuotus eli moottorin puhdistus sisältä päin.

”Käsittelyssä tavalliseen moottoriöljyyn ja bensiiniin lisättiin puhdistus- ja karstanpoistotuotteita. Lopuksi moottorin öljyt ja suodatin vaihdettiin uusiin.”

Moottorin sylinterien puristukset ja pakokaasut mitattiin ennen ja jälkeen käsittelyn. Ennen käsittelyä kuusisylinterisen moottorin yhdessä sylinterissä puristukset olivat vain 9:1 ja toisessa 11:1, kun kaikissa pitäisi olla yli 14:1. Heti käsittelyn jälkeen kaikkien kuuden sylinterin puristuspaineiden todettiin nousseen oikeaan yli 14:1 lukemaan. Moottori käy nyt tasaisesti kaikilla kuudella sylinterillä.

Huollon jälkeen BMW:n omistaja on edelleen pitänyt kirjaa auton öljynkulutuksesta.

”Elektronisen öljymittarin yksi palkki, joka vaatii lisäämään litran öljyä, syttyi vasta 1900 kilometrin jälkeen. Öljynlisäysvälin kilometrit kasvoivat siis 2,1 kertaisiksi. Huollolla on ollut selvästi positiivinen vaikutus”, Haapala iloitsee.

Myös ajotapa vaikuttaa

BMW:n omistaja aikoo jatkaa öljynkulutuksen seurantaa ja kokeilla myös ajotavan vaikutusta kulutuksen laskuun.

”Olen ajotavaltani rauhallinen. Sellainen oli kuulemma edellinenkin omistaja Uppsalan seudulla. Autolla on siis ajettu alhaisilla kierroksilla kaupunkiajoa. Tästä lähtien aion ottaa tavaksi käydä silloin tällöin moottoritiellä ajamassa pienellä vaihteella ja isoilla kierroksilla joitakin kilometrejä, jotta karstat palaisivat pois.”

Jatkossa myös ennaltaehkäisevä puhdistava huolto tulee kuulumaan pysyvänä osana Haapalan BMW 523:n huolto-ohjelmaan.

Liika öljynkulutus on oire

Bensiinimoottoreissa suorasuihkutus on päivän sana. Se vähentää polttoaineen kulutusta, koska suoraan palotilaan suuttimella tapahtuva suihkutus on tarkempi kuin epäsuora imusarjasuihkutus.
Toimiessaan moitteettomasti suorasuihkutus käyttää vähemmän polttoainetta ja tuottaa enemmän tehoa suhteessa moottorin tilavuuteen.

Suorasuihkutusmoottorissa maailmanlaajuisesti esiintyviä ongelmia ovat imuventtiilien likaantuminen ja öljyn haihtuminen. Tyypillisesti ne johtavat polttoainesuuttimien, palotilan ja männänrenkaiden karstoittumiseen.
Karstoittuminen laskee moottorin puristuspaineita, joka aiheuttaa tehon laskua, päästöjen sekä öljyn ja polttoaineen kulutuksen kasvua. Liika öljynkulutus on siis yksi oire siitä, että kaikki ei ole moottorissa kunnossa. Pahoin likaantunut moottori vaatii yleensä suurempia korjaustöitä, kuten imuventtiilien irrottamisen ja uudelleen kasaamisen. Ennen isoihin korjauksiin ryhtymistä voi vaihtoehtoisista huoltomenetelmistä hakea tietoa täältä: https://bgprod.fi/huoltopalvelut

BG huoltopisteet

Ajankohtaista